تحقیقات جدید درباره نانو كامپوزیت ها

در تحقیقات جدیدی که توسط جمعی از متخصصان رده شیمی به انجام رسیده است مشخص شده است که می توان با روش هایی خاص، کیفیت و خواص حرارتی فوم های نرم پولی یورتان را بهبود بخشید.

در این تحقیق نحوه سنتز نانو كامپوزیت های فوم نرم پلی یورتان مغناطیسی گزارش شده است. نانو كامپوزیت های پلی یورتانی مغناطیسی در مواردی نظیر تهیه فوم های قابل اتصال به فلزات، بدون به كارگیری چسب در ساخت دكوراسیون منازل، مراكز تجاری و نیز در تولید قطعات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

فوم های نرم معمولا خواص حرارتی ضعیفی دارند. هدف این پژوهش تهیه نانو كامپوزیت مگنتیك بر پایه پلی یورتان و بهبود خواص مورفولوژی و حرارتی آن می باشد. در این مطالعه نانو ذرات اكسید آهن به روش هم رسوبی سنتز شد و سپس برای بهبود عملكرد نانو ذرات و افزایش واكنش پذیری بین نانو ذرات مغناطیسی و ماتریس پلیمری، اصلاح سطح آنها با دای پدال سیلان انجام شد.

در مرحله دوم به منظور تهیه نانو كامپوزیت فوم نرم به روش درجا، نانوذرات هسته پوسته تا میزان 3 درصد وزنی به فوم های نرم پلی یورتان افزوده شد. خواص حرارتی، مغناطیسی و مورفولوژی فوم های نرم پلی یورتان مغناطیس شده و فوم های نرم خالص به منظور بررسی اثر افزودن نانوذرات در ساختار فوم بررسی شدند. اصلاح سطحی نانوذرات اكسید آهن به وسیله تصاویر گرفته شده از میكروسكوپ الكترونی عبوری تایید شد و نتایج نشان داد كه اصلاح سطح نانوذرات منجر به افزایش چگالی سلول و كاهش اندازه سلول می شود.

محصولات بدست آمده توسط طیف سنجی مادون قرمز تبدیل فوریه مورد آنالیز قرار گرفتند. تجزیه وزن سنجی گرمایی نمونه ها بهبود خواص حرارتی فوم های نرم پلی یورتان را تایید كردند.

منبع: میر محمد علوی نیكجه، راضیه قویدل كلیشمی، راحله اكبر، مریم وكیلی، 1394، سنتز نانو كامپوزیت های فوم نرم پلی یورتان مغناطیسی. فصلنامه شیمی كاربردی ، سال دهم، شماره 35.