فشار دانشگاه‌ها برای انتشار مقاله مانعی در تحقیقات نوآورانه

بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته در دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس، دانشمندان اغلب هنگام تصمیم‌گرفتن برای افزودن دانش به حوزه‌ای خاص  یا دنبال‌کردن ایده‌های جدیدی که تفکر تثبیت‌شده را به چالش می‌کشند، با نوعی تنش طبیعی مواجه می‌شوند. در واقع آن‌ها این تنش را بین «سنت پربازده» و «نوآوری ریسک‌پذیر» تجربه می‌کنند.

محققان برای بررسی این تنش، پایگاه‌ داده‌ای متشکل از بیش از 6.4 میلیون مقاله آکادمیک را در حوزه‌های پزشکی زیستی و شیمی از سال‌های 1934 تا 2008 جمع‌آوری کردند.

آن‌ها سپس این موضوع را تحلیل کردند که آیا انتشارات فردی مبتنی بر کشفیات موجود بودند یا این که ایده‌های جدیدی را ارائه می‌دهند. دانشمندان هر یک از این دو استراتژی را با دو نوع پاداش مرتبط کردند که عبارت بودند از درج مقاله موردنظر در تحقیقات بعدی یا شناخت گسترده آن توسط 137 جایزه تخصصی مختلف.

این نخستین پژوهشی است که تنش بین سنت پربازده و نوآوری ریسک‌پذیر را در چنین مقیاس وسیعی تحلیل می‌کند. در این تحقیق مشخص شد بیش از 60 درصد مقالات به سنت متکی بودند و فاقد نوآوری بودند.

محققان دریافتند دانشمندانی که کارشان را به پاسخ‌دادن به پرسش‌های تثبیت‌شده محدود می‌کنند، بیشتر احتمال دارد که نتایج تحقیقات آن‌ها منتشر شود که این امر موجب پیشرفت شغلی در محیط‌های آکادمیک می‌شود. در مقابل محققانی که پرسش‌های بکرتری را مطرح می‌کنند و به دنبال ایده‌های جدید در شبکه دانش هستند، بیشتر احتمال دارد که در مسیر انتشار تلوتلو بخورند و این امر می‌تواند در نزد همکارانشان کم‌بازده به نظر برسد.

نتایج این پژوهش نشان داد دانشمندانی که جایزه‌هایی به ویژه جوایزی مانند نوبل دریافت می‌کنند، در پروفایل تحقیقاتی‌شان حرکات نوآورانه‌ای از این دست دارند. در واقع مقالات منتشرشده‌ای که دارای نوآوری هستند، کمیاب اما در سطح بالایی جایزه و پاداش می‌گیرند.

محققان پیشنهاد داده‌اند که دانشگاه‌ها انجام تحقیقات ریسک‌پذیرتر را ترغیب کنند و توصیه می‌کنند که بودجه‌دهای تحقیقاتی به دانشمندان منفرد و نه پروژه‌های تحقیقاتی خاصی تعلق بگیرند. نهادها و سازمان‌های حمایت‌کننده نیز باید با استفاده از طرح‌های بودجه‌گذاری که ایده‌های جدید را ترغیب می‌کنند، موانع موجود بر سر راه تحقیقات نوآورانه را بردارند.

این پژوهش در مجله American Sociological Review منتشر شده است. 

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا