توزیع دارو در ایران روزانه نیست

 دکتر وحید محلاتی با اعلام این مطلب افزود: با توجه به اینکه طی دهه های اخیر با پدیده کمبود دارو روبرو بوده ایم و از طرفی فرآیند افزایش قیمت متناسب با نرخ تورم طی سالیان گذشته صورت پذیرفته است، داروخانه های کشور علیرغم سودمند نبودن دارو از نظر اقتصادی، مجبور به سرمایه گذاری مضاعف برای خرید دارو و انبار شده اند و پدیده ای به نام انبار داروخانه در کشوربه وجود آمده که در هیچ کشور دیگری مشاهده نمی شود.وی ادامه داد: یکی از اهداف طراحی زنجیره تامین باید کاهش هزینه تمام شده در این زنجیره باشد که یکی از مهم ترین ابزارها در این زمینه کاهش سطوح انبارش در زنجیره تامین است.

محلاتی با اشاره به اینکه با توزیع روزانه دارو، داروخانه ها نیازی به انبارداری و صرف هزینه های گزاف برای بیمه کردن موجودی و حفظ شرایط نگهداری از نظر دما و رطوبت و سایر الزامات یک انبار دارویی نخواهند، داشت گفت: این امر در نهایت منجر به کاهش هزینه تمام شده در زنجیره تامین خواهد شد.
وی اظهارکرد:بیش از 50 شرکت پخش سراسری در حوزه توزیع دارو داریم که تقریبا معادل همین تعداد نیز موافقت اصولی تاسیس این شرکت ها را از سازمان غذا و دارو دریافت کرده اند.
محلاتی گفت :در حال حاضر 80 درصد بازار دارویی کشور از سوی 10 شرکت پخش در سراسر کشور توزیع می شود که با توجه به پایین بودن حاشیه سود شرکت های پخش از یک سو و از سوی دیگر رقابت بین این شرکت ها، افزایش کیفیت ارایه خدمات از سوی شرکت های مذکور مستلزم اتخاذ راه حل های جدید و توجه به تجربیات سایر کشورها در این زمینه است.
وی یادآور شد: دردومین کنفرانس صنعت پخش ایران مشکلات صنعت پخش به ویژه در حوزه دارو عنوان خواهد شد.
محلاتی با بیان اینکه صد در صد توزیع در بازار دارویی کشور از سوی شرکت های پخش دارو صورت می گیرد، گفت: هر چند در امریکا و اروپا شرکت های قدرتمندتر پخش دارو با خرید دیگر شرکت ها و ادغام این شرکت ها با یکدیگر، شرکت های معظمی را به وجود آورده اند که علاوه بر آنکه در سراسر ایالات متحده امریکا یا کل اتحادیه اروپا دارو توزیع می کنند، شعباتی در خارج از قاره های امریکا و اروپا دارند.
عضو کمیته اجرایی دومین کنفرانس صنعت پخش ایران ادامه داد: شرکت های مذکور برای در دسترس بودن دارو و تامین موجودی روزانه داروخانه ها خدمات بسیار منظم و با کیفیتی را ارایه می کنند تا جایی که در برخی کشورها توزیع دارو به صورت روزانه و در دو نوبت صورت می پذیرد.
وی اضافه کرد :با توجه به 'توافق برجام' و رفع موانع تحریم در کشور و اعلام آمادگی شرکت های بزرگ برای سرمایه گذاری در ایران، پیش بینی می شود در صورت حضور شرکت های پخش بین المللی در کشور، شرکت های پخش داروی داخلی تنها با اصلاح ساختارهای اداری و سرمایه و روش های انجام فرآیندها، قادر به رقابت با این شرکت ها باشند.
به گفته محلاتی، مدیریت شبکه توزیع یکی از نکات مهم در زنجیره تامین کالا و به ویژه توزیع داروست که قرار است در دومین کنفرانس صنعت پخش ایران در مورد شیوه های نوین مدیریت در شبکه توزیع، مطالبی از سوی متخصصان، صاحبنظران و اهل فن این رشته بیان شود.
دومین کنفرانس صنعت پخش ایران با رویکرد ارزش آفرینی اقتصادی و راهکارهای توسعه صنعت پخش 21 و 22 مهر ماه امسال در برج میلاد تهران برگزار می شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا