گزارش تصویری از نحوه اعزام فضانوردان ایستگاه بین المللی فضائی

به دلیل موقعیت ویژه زندگی در بی وزنی و تاثیرات نامطلوب آن بر بدن انسان ، فضانوردان و دانشمندان ساکن در این ایستگاه تنها قادر به اجرای ماموریت در مدت زمانی کوتاه قادر به سکونت در این محل هستند .

ایستگاه بین المللی فضائی یک پروژه مشترک بین 5 کشور و سازمان های فضائی آن ها است . این پنج کشور عبارتند از : سازمان فضائی ناسا از آمریکا ، سازمان فضائی روسیه ، سازمان فضائی ژاپن ، سازمان فضائی اتحادیه اروپا و سازمان فضائی کانادا. پروژه ساخت این ایستگاه در سال 1998 میلادی آغاز شد و نخستین فضانوردانی که به ماموریت در این ایستگاه اعزام شدند ، یک فضانورد آمریکائی به عنوان فرمانده تیم و دو فضانورد روس بودند . این ماموریت در زمستان سال 2000 میلادی آغاز شده و نخستین حضور انسان در ایستگاه بین المللی به شمار می رود .

تا کنون و طی پانزده سال گذشته بیش از 250 نفر در این ایستگاه اقامت کرده اند ، البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که حداکثر ظرفیت این ایستگاه شش نفر است .  ایستگاه بین المللی فضائی در مدار تحتانی زمین قرار داشته و در معمولا در محدوده فاصله 330 کیلومتری تا 435 کلیومتری از سطح زمین مستقر است . پروژه ایستگاه بین المللی فضائی امکانات لازم جهت انجام آزمایش های علمی در خارج از جو زمین ، عملیات مشاهده و بررسی و همچنین به عنوان یک ایستگاه میانی و رابط جهت سفر به ماه ، سایر سیارات منظومه شمسی و یا سایر سیارک ها کاربرد دارد . بر اساس گزارش های منتشر شده توسط ناسا ، آزمایش های انجام شده در این ایستگاه بین المللی تاکنون سبب ایجاد دستاوردهای ارزشمندی در بهبود شرایط زندگی در کره زمین شده است . مهمترین این دستاوردها در حوزه ساخت و مطالعه واکسن ها ، امداد در شرایط بحرانی و حوادث جوی و کشاورزی است .

در ماه می سال 2013 آژانس فضائی اتحادیه اروپا اعلام کرد که ایستگاه بین المللی فضائی دارای هزینه ای برابر با 100 میلیارد یورو است . این مبلغ شامل همه موارد توسعه و نوسازی ، سرهم کردن قطعات و مونتاژ آن ها و فراهم کردن امکان ادامه فعالیت های این ایستگاه برای ده سال آینده است .  بر اساس این گزارش ، اتحادیه اروپا هزینه این ایستگاه را برای ادامه این پروژه در بین کل مردم اروپا سرشکن کرده است و به این ترتیب ادامه فعالیت این ایستگاه از طریق پرداخت یک یورو توسط هر کدام از شهروندان اتحادیه اروپا در طول یک سال تامین شد .

طول ایستگاه بین المللی فضائی 109 متر است و بخش مرکزی آن 51 متر درازا دارد . وزن کلی این ایستگاه فضائی در حدود 420 تن بوده و داخل ان 14 بخش قابل سکونت تعبیه شده است . این بخش ها در مجموع دارای حجمی بالغ بر 935 متر مربع هستند . این میزان فضای قابل سکونت تقریبا در حد نیمی از ابعاد یک هواپیمای بوئینگ 747 محسوب می شود .