بررسی دی ان ای ساکنان تمدن باستانی اینکاها

گروهی از محققان دانشگاه جورج واشنگتن در یک فعالیت تحقیقاتی به بررسی عملکرد معماری ماچو پیچو و ساکنان اصلی آنها پرداختند. ماچو پیچو (Machu Picchu) ، دیوارهای سنگی  بناهای معماری کلاسیک بوده که در قرن پانزدهم میلادی توسط اینکاها ساخته شده و در اوایل قرن شانزدهم میلادی رها شده است. ماچو پیچو در رشته کوه های آند و در حدود 8 هزار فوت برابر با دو کیلومتر و 438 متر بالاتر از سطح دریا  قرار گرفته است.

برندا برادلی (Brenda Bradley) از دانشگاه جورج واشنگتن (George Washington University) در مصاحبه ای مطبوعاتی جهت توضیح روند این پژوهش اعلام کرد : « در واقع یک بحث قدیمی و دیرینه وجود دارد که در مورد کاربرد و عملکرد معماری ماچو پیچو مطرح است چرا که این معماری در یک سایت اینکاها ، قرار داشته که منحصر به فرد و غیر معمول است. در واقع  می توان گفت که ماچو پیچو برای یک سکونتگاه محلی بسیار بزرگ بوده و نیز ساختار آن به عنوان یک مرکز اداری امپراتوری اینکاها بسیار کوچک بوده و نامناسب به نظر می رسد . »

گروهی از محققان تصور می کنند که ماچو پیچو یک مقر حکومتی و فضای دیپلماتیک برای امپراتوری Pachacuti (نهمین ساپا اینکا Sapa Inca از پادشاهی کاسکو Cusco که به امپراتوری اینکا تغییر پیدا کرد) بوده که رها شده است .

برندا برادلی و تیم تحقیقاتی اش از دانشگاه های کالیفرنیا (University of California)، سانتا کروز (University of Santa Cruz) و دانشگاه ییل (Yale University) جهت مطالعه دقیق این موضوع به تجزیه و تحلیل هسته ای، میتوکندری و کروموزوم Y نمونه دی ان ای به دست آمده از بقایای اسکلت های ماچو پیچو پرداختند . قابل ذکر است که این نمونه ها از بیش از 170 اسکلت خارج شده از سایت ماچو پیچو در اوایل قرن بیستم میلادی گرفته شده است تا محققان بتوانند اطلاعات و داده های لازم در رابطه با جمعیت ساکن این منطقه به دست آورند .

برندا برادلی در ادامه اظهاراتش در رابطه با ساکنان این منطقه می گوید: « احتمالا آن ها مردمی بسیار ماهر و استاد بوده اند که از راه بسیار دور و برای انجام کارهای بسیار خاص به اینجا آمده اند. در واقع این چیزی است که در حال حاضر ما پیش بینی می کنیم . »

منبع
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا