تاثیر شوخی روسا بر کیفیت رابطه با کارمندان

در حالی که بر اساس تحقیقات پیشین، شوخی‌های مثبت منجر به رضایت بیشتر کارمندان از شغلشان می‌شود، پژوهش جدید نشان می‌دهد اثرات مزاح و شوخی منفی (به طور مثال شوخی دارای لحن خشونت‌آمیز) به کیفیت رابطه بین روسا و کارمندانشان بستگی دارد.

زمانی که رابطه بین کارمند و رئیس مطلوب نیست، هر دوی مزاح مثبت و منفی موجب رضایت شغلی پایین‌تر در کارمند می‌شود و در این جا، مزاح خوب روسا می‌تواند گاهی اثرات بدی بر کارمند داشته باشد.

دانشمندان دانشگاه میسوری به همراه محققانی از دانشگاه تنسی و دانشگاه هنگ‌کنگ برای آزمایش این نظریه، دو مجموعه پرسشنامه را برای روسا و کارمندان طراحی و پاسخ‌های 70 رئیس و 241 کارمند را در 54 سازمان تحلیل کردند.

 نتایج نشان می‌دهد چنانچه روسا بخواهند مزاح و شوخی را وارد تعاملاتشان با کارمندان بکنند، باید نخست این موضوع را ارزیابی کنند که کارکنانشان تا چه حد احتمال دارد مزاح آن‌ها را مثبت بیانگارند.

به گفته تیم پژوهشی، چنانچه ارتباط خوبی بین رئیس و کارمند وجود دارد، شوخی چه مثبت و چه همراه با خشونت می‌تواند به حفظ این رابطه خوب کمک کند و این یافته‌ها دارای مضامینی برای استفاده استراتژیک روسا از کارمندان است.

دانشمندان تاکید می‌کنند که یک رابطه با کیفیت بالا بین رئیس و کارمند لزوما به روسا آزادی لازم برای استفاده از هر نوع مزاحی را نمی‌دهد و این که به طور مثال، شوخی‌های نژادی نمی‌توانند توسط همه کارمندان مثبت تلقی شوند.

این پژوهش در مجله Group & Organization Management منتشر شده است.

منبع

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا