نانوسیال خنک کننده درانتظار تدوین استانداردهای داخلی وخارجی

 درحال حاضر در دنیا استانداردهای مختلفی برای سلامت محصولات نانویی و سلامت محیط کار در این حوزه تدوین شده است و ایران هم توانسته همگام با سایر کشورهای جهان استانداردهایی را برای این فناوری تدوین و در اختیار جهانیان قرار دهد.
با توجه به اهمیت موضوع استانداردسازی فناوری نانو برای توسعه و تجاری سازی این فناوری، در ایران کمیته فنی متناظر استاندارسازی فناوری نانو با مشارکت سازمان استاندارد وتحقیقات صنعتی ایران وستاد ویژه توسعه فناوری نانو، با عنوان کمیته فنی ISIRI/TC229 ازتیرماه سال 85 تشکیل شده واین کمیته به صورت متناظر با کمیته بین المللی استانداردسازی فناوری نانو (ISO/TC229) فعالیت می کند.
درچند سال اخیر34 استاندارد ملی و 3 استاندارد بین المللی درحوزه های مختلف مرتبط با این فناوری جدید توسط ایران تدوین شده است اما با توجه به دستاوردهای جدید در این حوزه همواره نیاز به تدوین استانداردهای جدید داخلی و بین المللی است.
فناوری نانو سیال خنک کننده یکی از دستاوردهای جدید فناوری نانو است که نیاز به تدوین استاندارد های داخلی وبین المللی برای حضور فعال در بازار است که متاسفانه با گذشت چهار سال از تولید صنعتی این محصول هنوز استانداردی در این زمینه تدوین نشده است.
منصور همتی مدیرعامل این شرکت دانش بنیان مستقردرپارک علم وفناوری دانشگاه تهران درگفت وگو با ایرنا گفت:نانوسیال خنک کننده محصولی است که با استفاده از فناوری نانو برای افزایش انتقال حرارت در رادیاتور ماشین، جلوگیری از جوش آوردن موتور و کاهش مصرف سوخت طراحی و تولید شده است.
وی بیان کرد: اکنون چهارسال است که این محصول به بازارخودرو درداخل کشور ورود کرده، اما به دلیل نبود استانداردهای داخلی وبین المللی نتوانسته ایم، نشان استاندارد برای این محصول دریافت کنیم.
وی با اشاره به اینکه این محصول عمومی است و برای تبلیغات آن نیاز به نشان استاندارد است، گفت:این موضوع شرکت را در زمینه تبلیغات این محصول دچارمشکل کرده است، متاسفانه محصول از یک فناوری جدید تولید شده است و استاندارد بین المللی در این زمینه تدوین نشده است.
همتی افزود:برای تولید محصولات مختلف درصنایع کشور، استانداردهای بین المللی تدوین شده به کشور وارد و ترجمه و مورد استفاده قرارمی گرفت اما چون محصول جدید است و پیش از این استانداردی در این حوزه نداشته ایم، هنوز بعد از گذشت چند سال از تولید، این محصول بدون استاندارد است.
این فعال حوزه نانو یادآور شد: درحال حاضرتوسط پژوهشگاه استاندارد یک مرحله آزمایش برای تایید کارایی این محصول انجام شده و درآن نشان داده شده که این محصول علاوه بر افزایش هدایت حرارتی، موجب کاهش خوردگی ضدیخ نیزمی شود.
وی یادآور شد:به دنبال تدوین یک استاندارد جدید یا افزودن یک الحاقیه جدید به استانداردهای قبلی در این حوزه هستیم تا این محصول نشان استاندارد بگیرد.
همتی بیان کرد: این محصول اکنون درمرحله تولید صنعتی قرار دارد و این فناوری ثبت اختراع بین المللی درآمریکا شده و هیچ مشابه داخلی و خارجی برای این محصول وجود ندارد. 
وی در رابطه به عملکرد این محصول گفت: این محصول به لحاظ عملکرد در سیستم های خودرو وقتی به آب رادیاتور اضافه می شود باعث می شود که دفع حرارت از موتور خودرو بهتر انجام شود و موتورخودرو در شرایط دمایی بهتری کار کند.این محصول همچنین سبب می شود موتور خودرو درترافیک و درکولرگرفتن ماشین جوش نیاورد.
همتی افزود: با افزودن 250سی سی از این نانو سیال به آب رادیاتور خودرو می توان شاهد کاهش مصرف سوخت بود.
وی بیان کرد: تا زمانی که آب رادیاتور به طور کامل تخلیه نشود می توان به مدت یکسال از مزایای این محصول در خودرو بهره مند شد،این محصول علاوه برکارکرد در حوزه خودرو در صنایع بزرگ نیروگاهی ، نفت ، گاز و پتروشیمی نیز می تواند استفاده شود، تقریبا بزرگترین چالش واحدهای صنعتی بزرگ بحث مبدل های حرارتی و افزایش راندمان انتقال حرارت در آن ها است که این فناوری می تواند کمک به حل این مشکل در واحدهای صنعتی و یا صنعت خودرو کند.
وی اظهارکرد: این محصول می تواند بسیاری از مشکلات خودروهای دیزلی و نیز دستگاه های واحدهای صنعتی به لحاظ راندمان حرارت را حل کند.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان درخصوص صادرات این محصول گفت: خوشبختانه موفق شدیم از کشور آلمان مجوز صادرات برای این محصول را بگیریم، به هرحال درکشورهایی که به لحاظ علمی پیشرفته تر هستند، این مسیرها تعریف شده تر است و راحت تر می شود مجوزها را برای صادرات گرفت.
همتی بیان کرد: اکنون به دنبال صادرات به کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستیم ودر این خصوص نیز نمونه هایی ارسال شده است که امیدواریم پذیرفته شود و بتوانیم قراردهایی منعقد کنیم.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا