گزارش ویدیویی از تاریخچه ایستگاه بین المللی فضایی

ساخت ایستگاه فضایی بین المللی را می توان به عنوان یکی از بزرگ ترین اختراعات بشر در طول تاریخ در نظر گرفت. این سازه یکی از شاهکار های مهندسی حال حاضر است. ایستگاه بین المللی فضایی نمونه ای از همکاری نخبگان کشور های مختلف برای رسیدن به یک هدف مشترک است.

اگر بخواهیم ایستگاه بین المللی فضایی را در مقیاس های قابل لمس در زندگی روزمره به شما معرفی کنیم باید بگوییم که ابعاد این اقامتگاه موقت بشر در فضا تقریبا برابر با اندازه خانه ای معمولی (البته بزرگ) با شش اتاق خواب است. وزن این ایستگاه نیز در مقام مقایسه، اندکی بیش از وزن تعداد 320 خودرو بر آورد شده است. بر اساس همین ابعاد و وزن بسیار بالا عملا مشکلی بزرگ پیش روی مراکز فضایی قرار داشت زیرا هیچ موشکی توسط بشر ساخته نشده بود که بتواند سازه ای با این وزن و ابعاد را به صورت یک جا به فضا ببرد.

 به همین دلیل نیز دانشمندان به دنبال راهکاری برای رفع این مشکل افتادند و در نهایت تصمیم بر آن شد که این ایستگاه به صورت قطعه قطعه به فضا فرستاده شود. نکته جالب این جا بود که قطعات ارسال شده به فضا باید در سرعت 28 هزار کیلومتر بر ساعت (سرعت گردش ایستگاه بین المللی فضایی به دور زمین) به سایر بخش ها متصل می شدند. برای درک این سرعت کافی است بدانید که این ایستگاه هر یک ساعت و نیم (90 دقیقه) یک بار، یک دور کامل به دور زمین می چرخد.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا