ربات ها از غرق شدن ونیز جلوگیری می کنند

در پی بروز روند تغییرات آب و هوائی و گرمایش زمین ، شاهد سرعت گرفتن ذوب یخ های قطبی هستیم که این موضوع افزایش سطح آب دریاها و اقیانوس های جهان را در پی دارد . بالا آمدن سطح اب دریاها نیز به نوبه خود می تواند موجب بروز مشکلاتی عدیده در برخی شهرهای ساحلی و کم ارتفاع باشد که پژوهشگران در این رابطه هشدار داده اند که با ادامه روند فعلی ،  احتمال غرق شدن برخی از مناطق ساحلی در سراسر دنیا و شهرهای متعددی وجود دارد . یکی از این شهرها ، شهر مشهور ونیز در کشور ایتالیا است که در سال های اخیر ساکنان آن شاهد بالا آمدن سطح اب دریا و اختلال در زندگی روزمره شان شده اند .

به تازگی تیمی از پژوهشگران ایتالیائی اعلام کرده اند که با ابداع و استفاده از تعدادی روبات ویژه با قابلیت حرکت در آب و بررسی شرایط محیطی ، می توانند اطلاعات لازم از عمق دریا و جریان های آبی را کسب کرده و از شهر ونیز در برابر افزایش سطح آب دریا و مواجهه با جریان های تند آبی محافظت کنند .

این مجموعه ربات های دریائی با نام گروه ونوس یا Venus Swarm معرفی شده و موسسه ملی فناوری های جدید ایتالیا the Italian national institute for new technologies با همکاری دانشگاه تور ورگاتا University of Tor Vergata, در شهر روم ، طراحی و ساخت آن ها را بر عهده داشته اند . این مجموعه ربات ها در هفته گذشته به طور رسمی در نمایشگاه Venice Expo معرفی شد .

در همین زمینه وینچنزو نانی Vincenzo Nanni از پژوهشگران موسسه ملی فناوری های جدید ایتالیا اعلام کرد : " برای ساخت این مجموعه روباتیک ، شرکت ها و موسسات متعددی با ما  همکاری داشته اند و آن چه امروزه مشاهده می کنید ؛ ماحصل فعالیت های یک ساله تیم دانشمندان ما در آزمایشگاه است . "  وی در ادامه تاکید کرد : " ما در این پروژه از همکاری های جمعی و هوش موجود در برخی حیوانات تقلید کرده و آن را شبیه سازی کرده ایم . "

این ربات های دریائی قابلیت همکاری و استفاده در تعداد زیاد و به صورت گروهی را داشته و می توانند در حوزه های مختلفی کاربرد داشته باشند . از کاربرد های اعلام شده برای این روبات ها می توان به قابلیت استفاده از آن ها جهت بررسی شرایط سکوهای نفتی ، خطوط لوله های زیر آب ، بنادر و مهاجرت های آبزیان و محافظت از گونه های جانوری موجود در دریاها و ارزیابی میزان آلودگی آب اقیانوس ها استفاده کرد .

این ربات ها از سیستم وایرلس زیر آبی استفاده کرده و جهت برقراری ارتباط با یکدیگر نیز از علائم صوتی و نور بهره می برند  . این سیستم به روبات های فوق امکان برقراری ارتباط و ارسال اطلاعات مختلفی را می دهد و البته نقطه ضعف این سیستم ، نیاز آن به آب شفاف و امکان ارتباط در فواصل نزدیک است . در این شرایط و در زمان عدم امکان استفاده از سیستم ارتباط نوری ، روبات های فوق الذکر از روش ارتباط صوتی استفاده خواهند کرد .

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا