تماس با جیوه، بحران بیماری های خودایمنی در زنان

سیناپرس: مطالعه ای جدید نشان داده است که حتی سطوحی از جیوه که پیش از این ایمن و غیر سمی تصور می شده است، می تواند برای سلامت به شدت خطرناک باشد.

 

دراین تحقیق که توسط محققان دانشگاه میشیگان انجام شده است، اعلام شد که تماس با جیوه می تواند در زنانی که در سن باروری هستند، بیماری های خود ایمنی ایجاد کند. دکتر امیلی سامرز، استادیار این دانشگاه که سرپرستی تحقیق را بر عهده داشته است، نتایج این مطالعه را در مجله Environmental Health Perspectives به چاپ رسانید.

جیوه، یک فلز است که در حالتهای مختلفی در طبیعت یافت می شود. هنگامی که جیوه به محیط وارد می شود، با دیگر عناصر ترکیب می شود و ترکیبات ارگانیک و غیر ارگانیکی را تولید می کند که اگر در سطوح بالا در بدن ایجاد شود می تواند برای سلامت انسان مضر باشد. به طور مثال، هنگامی که جیوه وارد آب یا خاک می شود، ارگانیسم های میکروسکوپی مانند باکتری ها، آن را تبدیل به ترکیبی ارگانیک به نام متیل جیوه می کنند. این ترکیب می تواند به بافت ماهی ها یا صدف ها  نفوذ کرده و آنها را سمی کند.

وارد شدن سطوح بالایی از جیوه به بدن توسط مواد غذایی مصرفی، می تواند باعث آسیب های غیرقابل بازگشت مغز و همینطور آسیب به کبد شود. در هنگام بارداری، این تاثیرات مخرب جیوه می تواند به جنین نیز انتقال یابد و باعث اختلالات رشدی در جنین شود.

بنابراین، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA ) در این باره اعلام کرده است که زنان باردار نباید بیش از 340 گرم در هفته  از ماهی هایی بخورند که دارای سطوح پایین جیوه هستند. این ماهی ها شامل سالمون، میگو و ماهی تن هستند. ماهی های دارای سطوح بالای جیوه مانند نیزه ماهی، ماهی خال مخالی  و ماهی تایل اپهستند که باید به طور جدی در طول دوران بارداری از خوردن آنها پرهیز کرد.

اما در این مطالعه دکتر سامرز و همکارانش به این نتیجه رسیدند که برای زنانی که در سنین باروری خود هستند، حتی مصرف ماهی هایی که دارای سطوح پایین جیوه هستند نیز می تواند مشکلاتی را به وجود آورد. مصرف این ماهی ها می تواند بیماری هایی مانند MS، لوپوس و روماتوئید آرتریت که همگی از بیماری های خودایمنی هستند، را به وجود آورد. آنها جیوه را به عنوان اصلی ترین عامل بروز این بیماری ها معرفی کردند که در زنان با سن بین 49-16 سال اتفاق می افتد. با  بالا رفتن سطح جیوه در بدن این زنان، سطح  autoantibody ها در خون این افراد افزایش پیدا کرده است.

 اتو آنتی بادی ها، در واقع پروتئین های ترشحی از سیستم ایمنی خودی هستند و بیماری های خود ایمنی را به وجود می آورند. این پروتئین ها توسط سیستم ایمنی خود فرد ساخته می شوند و نمی توانند تفاوت بین بافت های سالم و آسیب دیده و خراب را از هم تشخیص دهند و به همه آنها حمله می کنند.

محققان دریافتند که متیل جیوه از اصلی ترین و قویترین دلایل به وجود آمدن اتوآنتی بادی ها در زنان است. دکتر سامرز در مصاحبه مطبوعاتی خود در رابطه با یافته هایشان می گوید: "  رابطه دوز های مختلفی از جیوه که به بدن این زنان وارد شده بود، نشان داد که حتی سطوحی پایینی از جیوه که قبلا ایمن تصور می شده است، به شدت سمی است و باعث بروز بیماری هایی می شود که برای خود زنان و در صورت باردار بودن برای جنین خطرناک است."

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا