تاثیر مخرب دود سیگار بر دندان

به تازگی تیمی مشترک از محققان دانشگاه بیرمنگام University of Birmingham با همکاری موسسه تغذیه انسانی آلمان German Institute of Human Nutrition با بررسی شرایط 23 هزار و 376 فرد شرکت کننده از سراسر دنیا به بررسی تاثیرات مصرف سیگار و سایر محصولات دخانی در سلامت و بهداشت دهان و دندان پرداختند .

نتایج به دست آمده از این تحقیقات نشان می دهد که تاثیر مخرب سیگار بر دندان مردان بیشتر بوده و افراد  سیگاری در حدود سه و نیم برابر ( 3.6 ) بیشتر از سایر افراد که سیگار نمی کشند در خطر از دست دادن دندان های خود قرار دارند . این مطالعات همچنین نشان می دهد که این عدد در زنان در حدود دو و نیم برابر بیشتر ( 2.6 ) خواهد بود .

در همین زمینه پرفسور توماس دیتریچ Thomas Dietrich پژوهشگر ارشد این تیم تحقیقاتی و استاد دانشگاه بیرمنگام اعلام کرد : " دود سیگار و دخانیات به طور معمول سبب پنهان ماندن علائم و نشانه های اصلی بیماری های لثه می شود و به همین دلیل اکثر افراد سیگاری تا زمانی که بیماری های مربوط به لثه آن ها به شرایط بحرانی نرسیده ، از وجود آن بی خبر خواهند ماند . "

این پژوهشگر در خاتمه تاکید کرد که ترک سیگار می تواند در مدت زمانی کوتاه این خطر را از بین برده و شرایط بهداشت لثه و دندان های فرد را به حالت عادی برگرداند .

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله پژوهش های دندان پزشکی Journal of Dental Research  منتشر شده است .