مریخ و رویایی که دست یافتنی تر شده است

دانشمندان ناسا با استناد به نتایج بررسی های صورت گرفته توسط مدارگرد شناسایی کننده مریخ (MRO) وجود جریان آب شور در این سیاره را تایید کرده اند. این از آن جهت اهمیت دارد زیرا حالا نه تنها صحبت از گذشته بلکه دوران فعلی مریخ است. این رگه ها که تحت عنوان RSL شناخته می شوند در بخشهایی از دامنه های شیب دار این سیاره مشاهده شده اند. به عقیده دانشمندان ناسا، جریان آب مورد نظر در فصول گرم سال ادامه یافته و در مواقع دیگر خبری از آن نخواهد بود.
مهمترین جنبه این کشف جدید افزایش شانس وجود حیات احتمالی در مریخ است.
طی روزهای اخیر گمانه زنی های زیادی درباره بالا بودن شانس حیات در دوران فعلی مریخ مطرح شده است.
همچنین می توان به این رویداد مهم به عنوان بهانه ای جدی برای ترسیم چشم اندازی نگاه کرد که در آن به قدم گذاشتن نخستین انسانها در مریخ به طور کاملا جدی نگاه می شود.
تا پیش از این ناسا در اندیشه اعزام نخستین فضانوردان به مریخ تا سال 2030 بوده است و حالا که وجود آب در این سیاره تایید شده است به نظر می رسد این برنامه با جدیت و هیجان بیشتری دنبال می شود.
پس از رسیدن نخستین سری از انسانها به سیاره سرخ، توسعه اکتشافات فضایی وارد مرحله تازه ای می شود که طی آن بهره برداری از منابع طبیعی آن از جمله حوضچه های آبی به عنوان یک نقطه عطف در نظر گرفته می شود.
بدون شک ساکنان آینده مریخ برای ادامه حیات به آب نیاز دارند اما انتقال این ماده حیات بخش به مریخ برای تامین نیاز مدت طولانی فضانوردان اقدامی پرهزینه و تقریبا غیرممکن به نظر می رسد.
اما همانطور که مری ویلهلم از مرکز تحقیقات ایمز ناسا در کالیفرنیا می گوید کشف منابع آب در مریخ هزینه توسعه اکتشافات در این سیاره را کاهش می دهد.
اکنون و با توجه به این کشف تاریخی، ناسا و سایر آژانس های فضایی که درصدد رساندن خود به مریخ هستند به نقطه تعیین کننده ای رسیده اند که برای کشف انبوه ناشناخته های سیاره مرموز نه تنها بهانه بلکه ر راه بازگشتی ندارند.