بررسی روش درمانی منجر به حاملگی بیمار فاقد تخمدان

سینا پرس : روش جدید درمانی با استفاده از آخرین تکنولوژی های پیشرفته پزشکی منجر به حاملگی زنی شد که از اختلال نادر مادرزادی رنج می برده و امکان بچه دار شدن نداشت .  در پی درمان های انجام شده این زن موفق به حاملگی و زایمان کودکان سالم و دوقلو شد .  

بر اساس گزارش دکن هرالد این زن سی و پنج ساله که سارجو Saroj نام دارد دچار نوعی اختلال ژنتیکی مادرزادی بود که باعث عدم رشد غدد جنسی و تخمدان های وی شده و به همین دلیل وی دچار عارضه نازائی شده بود . این زن همچنین به دلیل نقص ژنتیکی خود ، هیچگاه دچار قاعدگی و دوره های ماهیانه خونریزی نشده و پزشکان به وی اعلام کرده بودند که به هیچ عنوان امکان بچه دار شدن برای وی وجود ندارد .

گفتنی است  تمامی مراحل درمانی روند مداوای این زن هندی تحت نظر  دکتر سونیل جیندال Sunil Jindal  بوده است . دکتر جیندال  سرانجام  با استفاده از روش ابداعی خود موفق به مداوای این زن شده و روند زایمان وی را نیز در بیمارستان تحت کنترل داشته است . وی در مورد این بیماری می گوید : " این زن از نظر ژنتیکی دچار اختلالی خاص است که سبب شده در بدن خود الگوی جنسی کروموزوم  (46 XY) را داشته باشد که مختص مردان است در حالی که  زنان عادی جهت دارا بودن علائم و ویژگی های جنسی زنانه نیازمند کروموزوم 46 XX هستند . "

پزشک معالج این زن در ادامه افزود : " سارجو هفت سال پیش ازدواج کرده بود و بنا به دلایل ذکر شده وی  در طی این مدت هیچگاه علائم و نشانه های قادگی زنانه را تجربه نکرده بود . به همین دلیل بحث مداوای وی و امکان قابلیت بارداری در این بیمار ، موضوعی بسیار پیچیده و دشوار محسوب می شد . "

در این روش درمانی ، پزشک معالج در ابتدا به درمان رحم این زن پرداخته و در نهایت این روش درمانی منجر به بروز نخستین علائم قاعدگی زنانه در وی شد . در مرحله بعد تیم پزشکی با اتخاذ روش های درمانی خاص خود ، موفق شدند این زن را قادر به حاملگی و پروش جنین در رحم خود کنند .

در این روش درمانی ، بیمار برای مدتی طولانی تحت درمان به وسیله تزریق هورمون و دریافت مصنوعی ترشحات غدد جنسی زنانه درون ریز قرار گرفت و این روند برای مدت زمانی برابر با شش ماه ادامه یافت . در ادامه در محیط آزمایشگاهی با استفاده از اسپرم همسر این زن ، عمل لقاح انجام شده و نطفه به صورت مصنوعی در رحم وی قرار داده شد .

مجموع روش درمانی فوق موفقیت آمیز بوده و این زن هندی موفق شد تا سرانجام فرزندان دو قلوی خود را به دنیا بیاورد .

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا