ساخت آچار سلولی

یک تیم برجسته تحقیقاتی از دانشگاه ورمونت به راهبری سورین اشنیبلی موفق به ساخت آچار بسیار ریزی شده اند که می تواند اجسام میکروسکوپی را کنترل کند. این آچار می تواند با ایجاد آزادی عمل در راستای ساخت مواد مختلف و ایجاد تغییرات در سطح سلولی، در آینده منجر به ساخت نسل بعدی مواد دلخواه شود.

طول این آچار تنها 1.7 نانو متر است و با استفاده از مفاهیم قدرت دست سانی مولکولی یا  molecular chirality کار می کند. دست سانی مولکولی در شرایطی اتفاق می افتد که ترکیبات یک مولکول کاملا با یکدیگر یکسان هستند اما این ترکیبات در جهت مخالف یکدیگر قرار دارند. در واقع گفته می شود که تصویر آینه ای یک مولکول با اصل آن انطباق پذیر نیست. مثال بارز دست سانی مولکولی، دست راست و چپ انسان است.

این تیم تحقیقاتی توانستند با آزمایش بر روی مواد موجود در زغال سنگ، نوار مولکولی C شکلی بسازند که آنها را مانند بلوک های معروف به لگو (اسباب بازی های کودکان که در میان عموم جمعیت به خانه سازی مشهور هستند) به یکدیگر متصل کنند. این نوار در واقع شکل هندسی خاصی دارد که همین ویژگی آن را از سایر ترکیبات شیمیایی سنتز شده که می توانند به شکل های مختلف پیچ و تاب بخورند، جدا می کند.

این امر به این معنا است که دانشمندان قادر خواهند بود که با استفاده از این ساختار های C شکل، مواد شیمیایی را از دور کنترل کرده و به دقت تنظیم کنند. در واقع دانشمندان در این قسمت مانند مکانیکی عمل می کنند که با استفاده از یک آچار مهره ای را می چرخاند و به این ترتیب کارکرد موتور زیستی را تغییر می دهد.

شایان ذکر است که این کشف در آینده موجب ایجاد نسل جدید پلیمر ها و موادی خواهد شد که در ساخت داروهای مختلف به کار می روند و  می تواند تاثیر شگفت انگیزی بر روی آینده بشریت داشته باشد.