افزایش دو برابری عمر فیلترهای هوای خودرو با استفاده از فناوری نانو

محمدجواد فروندی اظهار کرد: از نانوالیاف برای بهبود کارایی فیلترهای هوا استفاده می شود، سوراخ های کاغذ فیلتر محل عبور هوا و جداسازی ذرات آلاینده ای هستند که نباید وارد موتور خودرو یا موتور نیروگاه شوند. 
وی با بیان اینکه این فیلتر مقاومتی در برابر جریان هوا از خود نشان نمی دهد، افزود: با کوچک کردن اندازه سوراخ ها با نانوالیاف در اندازه بسیار کوچکتر از نوع معمولی، می توان ذرات بسیار ریز و ریزگردها را از هوا جدا کرد تا هوایی که وارد سیستم مصرف کننده می شود، هوایی بسیار تمیز باشد.
فروندی اظهار کرد: در استفاده از تکنولوژی های موجود برای ساخت فیلترهای معمولی نیز می توان هوای بسیار تمیزی ایجاد کرد اما آنقدر سوراخ فیلترها بسته و مقاومت آن در برابر جریان هوا زیاد می شود که دیگر جریان هوا از آن عبور نمی کند؛ اما نانوفناوری این محدودیت را از بین برده است به گونه ای که با استفاده از این فناوری می توان فیلترهایی تولید کرد که کارایی و راندمان فیلتراسیون بسیار بالاتری داشته باشند و عمرشان نسبت به فیلترهای معمولی بیشتر باشد. 
مدیر طراحی این شرکت با یادآوری اینکه نانوفیلتر هوای خودرو دو برابر فیلتر معمولی عمر می کند، توضیح داد: گزارش ها حاکی است عمر این فیلترها در خودروهای سنگین مانند تریلرها حدود 30 هزار کیلومتر و برای کشنده های سنگین جاده ای تا 100 هزار کیلومتر افزایش یافته است. 

** نانوفیلتر خودرو از تکنولوژی های بومی ایران
فروندی اظهار کرد: فناوری نانوفیلتر، جزو تکنولوژی های بومی و تدوین شده در ایران است و حتی تکنولوژی های زیرساختی این فناوری نیز در داخل کشور ایجاد شده است. 
وی یادآور شد: نه تنها فناوری نانوفیلترها بلکه تجهیزات تولید نانوالیاف برای تولید فیلترها نیز ساخت شرکت های داخلی هستند.
فروندی افزود: این محصول اکنون به لحاظ فیلتر خودرویی و نیروگاهی در سطح بازار عرضه می شود و درحال حاضر 15 درصد برق کشور از طریق نیروگاه هایی تولید می شود که از فیلترهای نانویی استفاده می کنند. 
به گفته وی، این فناوری در نیروگاه ها و خودروها مورد استفاده قرار می گیرد و از آنجایی که توربین های نیروگاه های گاز بسیار حساس هستند و حجم هوایی که مصرف می کنند بسیار زیاد است، این تکنولوژی برای استفاده در نیروگاه ها توسعه داده شده است. 
فروندی یادآور شد: این فناوری برای کاهش نیاز به تعمیر فیلتر در نیروگاه ها توسعه داده و به دلیل داشتن مزایای زیاد از این فناوری در فیلتر خودروها نیز استفاده شده است. 
وی با اشاره به مقرون به صرفه بودن این فیلترها نسبت به نوع خارجی آنها گفت: به لحاظ قیمتی نوع نانویی ساخت داخل این فیلترها نسبت به نوع وارداتی معمولی آن ارزان تر است. 

** موفقیت ایران در زمینه نانوفیلترهای هوا برای خودروها نسبت به سایر کشورها 
فروندی با بیان اینکه استانداردهای جهانی در زمینه نانوفیلترهای هوای خودرو وجود ندارد و محصولات خارجی چندانی با این فناوری در بحث خودرو تولید نشده اند، اظهار کرد: نمونه خارجی این نانوفیلترها کاربرد نیروگاهی دارند و نانوفیلترهای هوا برای خودروهای سبک و سنگین بیشتر در ایران تولید شده است.
وی افزود: شرکت های بزرگ سازنده فیلتر در دنیا مانند شرکت های اروپایی و آمریکایی در زمینه فیلترهای نانویی خودرو چندان ورود نکرده اند، چراکه تمام فناوری های نانوفیلتر حدود 35 سال تنها در دست یک شرکت آمریکایی بود و این فناوری در دیگر شرکت های دنیا و همچنین مابقی شرکت های آمریکایی کمتر از پنج سال عمر دارد و ایران نیز حدود سه سال است که در این زمینه فعال و محصول ارایه می کند. 
فروندی با اشاره به اینکه نسبت قیمت فیلتر نانویی با فیلتر معمولی داخلی خودروها 20 تا 30درصد گران تر است، گفت: از این فیلترها حدود دو سال است که در اتوبوس های درون شهری ناوگان اتوبوس رانی مشهد استفاده می شود و رایزنی هایی نیز با اتوبوس رانی تهران برای استفاده از این فناوری در اتوبوس های درون شهری انجام شده است. 
به گزارش ایرنا , وی تاکید کرد: کاهش مصرف سوخت، افزایش توان و کشش موتور، افزایش عمر محصول در مقایسه با فیلترهای معمولی و بالاتر بودن راندمان فیلتراسیون از اثرات استفاده از این فناوری است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا