سهم اقتصاد دانش بنیان از کل اقتصاد کشور کمتر از یک درصد است

 محمدحسین صادقی روز سه شنبه در نشستی با مدیران و روسای دانشگاه ها، پارک علم و فناوری و بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری در دانشگاه شهرکرد اظهارداشت: کشور ما از نظر تولید مقاله در منطقه خاورمیانه رتبه نخست و در دنیا رتبه 16را داراست اما از نظر اقتصاد دانش بنیان و تولید فناوری در بین 189 کشور رتبه 94 را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه دانش و فناوری زیربنای توسعه اقتصاد مقاومتی است افزود: دولتمردان کشورهای توسعه یافته در دنیا در حال سوق دادن کشورهای جهان سومی به سمت تولید محصولات آلاینده فولادی و خام و در کشور خود به دنبال تولید ثروت با دانش روز و تکنولوژی نوین هستند.
صادقی ادامه داد: این درحالیست که می توان با حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان هزینه کمتری در تولید محصول به کار برد و تولیدات با کیفیت تری در بازارهای بین المللی تولید و عرضه کرد .
وی اظهارداشت: برای رسیدن به این هدف از دانشگاه های کشور انتظار می رود برای تقویت روحیه خلاقیت و نوآوری، بخشی از امکانات و ظرفیتهای خود را به تولید فناوری و تاسیس شرکتهای دانش بنیان اختصاص دهند.
صادقی در ادامه با بیان اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی کشور برای پشتیبانی مالی از شرکتها و موسسات خصوصی دانش بنیان در سال 91 در کشور راه اندازی شده، افزود: از آن زمان تاکنون 19 صندوق پژوهش و فناوری زیرپوشش صندوق نوآوری و شکوفایی در کشور فعال شده است .
محمدحسین صادقی نبود این صندوق در چهارمحال و بختیاری را یکی از کمبودهای زیرساختی برای حمایت از اقتصاد دانش بنیان در این استان عنوان کرد و پیگیری مسئولان دانشگاه شهرکرد برای راه اندازی این صندوق در استان را خواستار شد .
وی همچنین تشکیل شورای فناوری متشکل از مدیران و صاحب نظران استانها برای شناسایی شرکتهای دانش بنیان فعال، برتر، اثرگذار و طرح های نیازمند اعتبار به منظور معرفی به صندوق نوآوری و شکوفایی کشور را مورد تاکید قرار داد .
صادقی با بیان اینکه 35 میلیارد دلار تسهیلات در سال 85 با عنوان بنگاه های زودبازده بین متقاضیان توزیع شده، اظهار داشت: 70 درصد از این اعتبار به دلیل عدم شناسایی درست متقاضیان واقعی هدر رفت.
مشاور عالی رییس صندوق نوآوری و شکوفایی کشور ادامه داد: با تشکیل شورای فناوری در استان ها از هدر رفت منابع بیت المال تا حد زیادی جلوگیری می شود.
رییس دانشگاه شهرکرد نیز در این نشست اظهار داشت: چهارمحال و بختیاری با هشت دانشگاه دولتی، آزاد، پیام نور و علمی کاربردی و 50 هزار دانشجو و یکهزار عضو هیات علمی، ظرفیت بالایی در زمینه تولید ثروت بر پایه دانش و تکنولوژی روز دارد .
شایان شامحمدی ادامه داد: دانشگاه شهرکرد به عنوان معتبرترین و با سابقه ترین دانشگاه این استان اقدام به راه اندازی مرکز رشد با 76 واحد فناور در سال های گذشته کرده است .
وی افزود: 64 واحد از این تعداد به مرحله تولید انبوه رسیده و از زیرپوشش این مرکز خارج شده، هشت واحد در مرحله رشد و چهار واحد فناوری نیز در مرحله پیش رشد است .
شامحمدی نبود فضای ثابت برای استقرار این واحدها و استیجاری بودن مکان مرکز رشد دانشگاه را از مشکلات عمده این مرکز عنوان کرد و گفت: نبود ردیف بودجه ای مستقل برای کمک مالی از طرح و ایده های دانش محور در مرکز رشد شهرکرد از دیگر مشکلاتی است که دانشگاه را برای حمایت از ایده های اقتصادی دانش محور با مشکل مواجه کرده است .
وی با بیان اینکه نخستین طرح تحقیقاتی تلقیح خارج از رحم در دام سبک در دانشگاه شهرکرد کلید خورده، اظهارداشت: با وجود اینکه این طرح منجر به تولد بره سالم شد اما به دلیل نبود بودجه، طرح تداوم نیافت و دیگر استانها در این زمینه موفق تر عمل کردند.
شامحمدی همکاری مسئولان صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از مراکز دانش بنیان استان را خواستار شد.
وی از راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری توسط دانشگاه شهرکرد در آینده ای نزدیک خبرداد و گفت: مسئولان علمی و فناوری استان اعضای این صندوق را شامل می شوند که بخشی از اعتبارات آن از محل کمکهای این مدیران و بخشی دیگر از سوی معاونت فناوری نهاد ریاست جمهوری تامین می شود .
به گزارش ایرنا، هم اکنون یکهزار و 640 شرکت دانش بنیان در کشور زیرپوشش صندوق نوآوری و شکوفایی کشور مشغول به فعالیتند .

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا