همایش ترویج علم و اخلاق علم
از سوی دیگر، پرسشهای اخلاقی منظم به علم و فناوری تنها ذهن تولیدکنندگان علم و فناوری را درگیر نمی کند. مصرف کنندگان نیز در دنیای معاصر به جد درگیر پارادوکس های اخلاقی همراه با به کارگیری دانش و محصولات دانش بنیان هستند.
زندگی در روزگار کنونی خواه ناخواه بر یک زیرساخت پیچیده علمی و فناورانه تکیه و ابتنا یافته و تقریباً تمام اعمال انسانی حاوی بعدی علمی یا فناورانه است. به همین خاطر مسائل و دغدغه های سنتی اخلاقی که همواره در کنار تصمیم و عمل انسانی وجود داشته اند در عصر حاضر ابعاد جدیدی می یابند و نیازمند بررسی ها و هم اندیشی های تازهای هستند.
همایش ترویج علم و اخلاق علم محملی خواهد بود برای پرسش افکنی و گفتمان سازی درباره آن دسته از مسائل مشترک اخلاقی که در منطقه مرزی میان آکادمی و جامعه (تولیدکنندگان و مصرف کنندگان دانش) نقش می گیرند.
نقش عمومی سازی علم در گسترش ارزشهای علمی در جامعه، تأثیر عمومیسازی علم بر اخلاقیتر شدن خودِ جامعه علمی، اخلاقیات ترویج و جایگاه ترویج علم و فناوری در مصرف اخلاق مدارانه محصولات و خدمات علمی و فناورانه موضوع های بسیار مهمی برای یک جامعه در حال توسعه همچون ایران اسلامی ما هستند. همایش ترویج علم و اخلاق علم با هدف پرداختن عالمانه به این موضوع های نو و مهم طراحی و پیشنهاد می شود.
اهداف
1. هماندیشی در باب نسبت میان ارزشها و سنتهای جامعه علمی و فعالیتهای ترویجی؛
2. کنکاش درباره نقش عمومیسازی علم در گسترش عقلانیت علمی در جامعه؛
3. هماندیشی در خصوص جایگاه ترویج علم در مسئولیتپذیر کردن جامعه علمی در برابر اذهان عمومی؛
4. معرفی نقش رسانهای و ترویجی دانشمندان به عنوان نوعی ارزش اخلاقی؛
5. گفتمانسازی در خصوص اخلاقِ ترویج علم؛
6. هماندیشی درباره اخلاق مصرف فناوری و نقش عمومیسازی علم و فناوری.
محورهای همایش
1. عمومیسازی علم، فرهنگسازی و نشر ضمنی ارزشهای علمی؛
2. دموکراتیزه کردن جامعه علمی؛ ترویج علم به مثابه فرایند مسئولیتپذیر کردن جامعه علمی در برابر اذهان عمومی؛
3. جایگاه فعالیت رسانهای در منظومه اخلاق حرفهای دانشمندان
4. اخلاق مصرف فناوری؛ نقش فعالیتهای ترویجی؛
5. ترویج علم، جنبش های محیط زیست و فناوریهای سبز؛
6. اخلاق رسانه و اخلاق علم؛
7. فضیلتهای اخلاقی مرتبط با ترویج علم.
آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات تا 12 مهر ماه 1394
چکیده مقاله حداقل 150 و حداکثر 250 کلمه و باید شامل ایده اصلی، هدف، سوال، روش و نتیجه باشد.چکیده مقالاتی که دارای ایده جدیدی در راستای اهداف همایش باشند در اولویت پذیرش قرار میگیرند.
برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت انجمن ترویج علم ایران مراجعه کنید.چکیده مقالات را به ایمیل popscience.nrisp@gmail.com ارسال کنید.
No tags for this post.