مصرف ماینوکسیدیل منجر به غش می شود

 داروی ضد ریزش مو باعث بوجود آمدن علائمی همچون غش و بی حالی در پسر جوانی با 29 سال سن شده بود.

در مواردی دیده شده داروی ماینوکسیدیل که تحت نام برند رگین فروخته می شود ( دارویی که مردان و زنان برای جلوگیری از ریزش مو استفاده می نمایند ) می تواند باعث ضهور علائمی همچون غش و ضعف شود. گفتنی است یک مرد انگلیسی این دارو را که بدون نسخه پزشک نیز عرضه می شود پیش از این به مدت 3 ماه مصرف نموده و در طول این مدت برای دوبار علائمی همچون بیهوشی به وی دست داده  است. مطابق با گزارشی که دهم شهریور ماه در مجله BMJ منتشر شد پزشکان به وی اعلام نمودند که مصرف ماینوکسیدیل دوز بالا (12.5 درصد) و آغشته نمودن پوست سر با این ماده آن هم برای روزی یکبار علت غش کردن و بوجود آمدن علائم گیجی در اوست.

به گفته دکتر سیمون دابری پزشک معالج بیمار و یکی از نویسندگان مقاله این فرمولاسیون و دوز مصرفی داروی مورد نظر بالاتر از میزان مجازی است که معمولا برای مردان تجویز می شود. گفتنی است این دارو که در کشور های انگلستان و آمریکا نیز عرضه می شود معمولا حاوی 2 الی 5 درصد ماینوکسیدیل بوده و انتظار می رود تا بیمار دوبار در روز از آن مصرف نماید. داروی 5 درصد این محصول به عنوان داروی فوق قوی از گروه این محصولات به حساب می آید.

داروی بسیار قوی مصرف شده توسط این شخص بوسیله یک مرکز بهداشتی خصوصی ساخته شده اما لازم به ذکر است که محصولاتی از این قبیل در سایت های اینترنتی عرضه دارو نیز فروخته می شوند.

در آبان ماه سال 1393 بیمار برای اولین بار به علت ظهور علائم مختلف و بیهوش شدن های مکرر به پزشک معالج خود مراجعه می نماید و پزشکان را از علائم موجود آگاه می سازد. علائم ظاهر شده در بدن وی اعم از بیهوش شدن های مکرر در حین ورزش و احساس بی تعادلی و کم هوشی در موقع برخاستن از زمین بود. بر خلاف علائم ظاهر شده این فرد شخصی سالم است که 4 جلسه در هفته ورزش نموده و هیچ گونه داروی دیگری نیز مصرف نمی نماید. در زمان انجام آزمایشات مربوطه فشار خون وی برای فردی به سن و سال او پایین تر از حد مجاز بود که همین مسئله وی را بی حال و بی رمق می نمود و باعث غش کردن و از حال رفتن می شد. بعد از مراجعه , پزشکان با انجام آزمایشات مختلف سعی داشتند تا دریابند که علت علائم فوق مربوط به بیماری قلبی احتمالی وی بوده و یا پدیده ای مرتبط با هورمن های بدن او است , اما نتایج آزمایشات همگی نشان دهنده سالم و نرمال بودن شرایط بود. لازم به ذکر است که وی در حین انجام آزمایشات , خود به استفاده 12 هفته ای از مواد شیمیایی و داروهای مختلف برای جلوگیری از ریزش مو اقرار نموده بود. به گفته دابری به علت اینکه بیمار هیچ گونه سوابقی از بیماری های مختلفی که با فشار خون پایین و غش در ارتباط باشد نداشته و علائم فوق همگی در زمان مصرف ماینوکسیدیل بوقوع پیوسته اند می توان این دارو را اصلی ترین دلیل بوجود آمدن شرایط مذکور دانست. گفتنی است زمانی که وی مصرف ماینوکسیدیل را متوقف نمود تمامی آثار و علائم بوجود آمده از میان رفتند و فشار خون وی نیز به حالت نرمال بازگشت.

ماینوکسیدیل و مصارف قبلی آن

پیش از اینکه ماینوکسیدیل به عنوان داروی اصلی درمان طاسی به شمار برود از آن برای درمان فشار خون بالا استفاده می شد که در آن زمان بیماران و پزشکان شاهد رشد و افزایش تراکم موی سر افرادی بودند که از این دارو برای درمان فشار خون بالای خود مصرف می نمودند. این مسئله شروعی برای تولید شکل کنونی ماینوکسیدیل برای جلوگیری از ریزش موی سر بود که برای اولین بار در بازار آمریکا عرضه شد.

 افت فشار خون و غش می تواند از علائم و عوارض جانبی مصرف ماینوکسیدیل باشد. اما مصرف خارجی این دارو و بوجود آمدن چنین عوارضی که همانند مصرف خوراکی آن است اندکی عجیب به نظر می رسد. اما چرا مصرف این دارو منجر به ایجاد علائم بی حالی می شود؟

به گفته دکتر رندی زوسمان ،متخصص قلب و عروق مصرف روزانه این دارو احتمالا منجر به اشباع شدن پوست وی شده است. وی ادامه می دهد:این دارو توسط کبد تجزیه می شود اما این درصد بالا به طور مستقیم روی قلب اثر گذاشته و باعث باز شدن شریان های شخص و کاهش فشار خون وی می شود. احتمالا مصرف بالای این دارو همانند مصرف قرص آن دارای دوز یکسانی بوده و در نتیجه نتایج یکسانی را حاصل نموده است. 

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا