ساختار منحصر به فرد اسکلت بدنه اسفنج

محققان در مجله خبری (سل پرس ژورنال) گزارش کرده اند که یافته های جدید نشان از آن دارد که اسفنج ها ساختار اسکلتی بدن خود را به طور کاملا متفاوتی از دیگر جانداران می سازند. در حقیقت این روش ساخت و ساز بیشتر شبیه سازه های دست بشراست البته بدون نقشه های معمار مرسوم در میان انسان ها.

دانشمندان پس از کشف این ساختار بسیار متعجب بودند زیرا این شرایط توسط آنها پیش بینی نشده بود. نوریکو فونایاما از دانشگاه کیوتو در ژاپن می گوید: «هنگامی که ما دریافتیم این زائده ها (میله ها) به صورت پویا حرکت کرده و در جای خود محکم و برقرار می گردند به شدت غافلگیر شدیم. این امر موجب شگفتی ما شده بود.»

از مدت ها قبل زائده های سوزنی شکل سلیکونی بکار رفته در اسفنج ها به عنوان ساختار نگاه دارنده آنها شناخته می شد. با اینکه اسکلت بدنی اسفنج ها شباهت کاملا واضحی به سازه های معماری دارند تا کنون کسی نمی دانست که چگونه این ساختار در اسفنج ها شکل می گیرد.

فونایاما و همکارانش از یک نوع اسفنج آب شیرین با نام علمی Ephydatia fluviatilis فیلمی تهیه کرده اند که نشان می دهد که گروهی از سلول ها در تولید، جابجایی و مونتاژ این زائده های میله ای (سوزنی) برای نگه داشتن اسکلت و بدن اسفنج ها نقش دارند.

ابتدا میله ها توسط گروهی از سلول های سازنده ساخته شده سپس سلول های مخصوص محل و نقل میله های بالغ را حمل می کنند تا به سطح خارجی بدن اسفنج رسیده و آن را سوراخ کند. در این مرحله میله ها به طور ایستاده قرار گرفته اند و از انتهای خود ماده ای به نام کلاژن ترشح می کند تا ساختار اولیه ستون و میله در آنها ساخته شود.

به عبارت دیگر، یک تقسیم کار بین انواع مختلف سلول در اسفنج ها وجود دارد که از طریق زنجیره ای از واکنش های ساده ساختارهای زیستی خود سازمان یافته تولید میکند. محققان می گویند یافته ها نشان می دهد این پدیده یک مکانیزم کاملا نو در تشکیل ساختار سه بعدی بدن حیوانات است.

فونایاما در پایان گفته های خود درباره اهمیت این یافته می گوید: «تا جایی که ما می دانیم، این اولین گزارش از رفتارهای جمعی از سلول های فردی است که یک ساختار خود سازماندهی شده زیستی با استفاده از مواد غیر سلولی ایجاد میکند. در همین حال، برای مثال، رفتار جمعی موریانه ها برای ساختن لانه تپه ای به خوبی شناخته شده است.»

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا