هوای پاک به شهرهای بزرگ باز میگردد

این دستگاه تمیز کننده هوا با هدف جلوگیری از پخش آلاینده های شهری ساخته شده است. متخصصان و طراحان هلندی از این دستگاه به عنوان بزرگترین جذب کننده دود در جهان نام برده اند که می تواند در تولید هوای تمیز و خالص نقش مهمی داشته باشد.

با وجود ارتفاع 7 متری این سازه بزرگ، وزن آن به دلیل ساختاری مشبک بسیار کم است. این دستگاه قادر است در هر ساعت 30000 متر مکعب هوای پاک را در فضای عمومی منتشر کند. این برج هوای آلوده را از قسمت های بالایی خود جذب می کند و پس از تصفیه آن از 6 محفظه هوا را به خارج می دمد. ابعاد این سازه 7 * 3.5 متر بوده و در پارک مرکزی نوتردام نصب گردیده شده است.

مخترعین این طرح اظهار کردند که برج بزرگ تصفیه هوا تنها به 1400 وات انرژی الکتریکی برای کار کردن نیاز دارد که این مقدار انرژی برابر با جوش آمدن آب بر روی کتری برقی است.

دان رووزگارد ، مخترع این برج می گوید: ایده اصلی از دستگاه های تصفیه هوای خانگی که در خانه ها و بیمارستان ها دیده می شود، گرفته شده است و در نتیجه روشی است که دیگر نیاز به آزمایش ندارد. ابعاد بزرگ این برج برای استفاده در فضاهای عمومی ساخته شده و این برج اولین برج 7 متری دوستدار محیط زیست است.

نکته بسیار جالب این دستگاه در فرآوری کربن پس از جذب هوای آلوده است. این دستگاه کربن جذب شده از آلاینده ها را به جواهرات گران قیمت تبدیل می کند. دان رووزگارد اشاره کرد که آلاینده های موجود در هوا از کربن تشکیل شده اند ولی می توان با جذب آن ها و فشرده کردن آن ها، جواهرات با ارزشی را تولید کرد. برای ساخت یک قطعه جواهر مقدار 1000 متر مکعب هوا آلوده را باید پاک کرد.

دان رووزگارد اضافه کرد: پس از نصب برج در روتردام از کشور های دیگر مانند چین، فرانسه و ایالات متحده سفارش هایی برای نصب در شهرهای کشورها دریافت شده است. این برج به مردم شهر اجازه می دهد که لذت تنفس هوای پاک را تجربه کنند.

برج تصفیه هوا می تواند شهرها را از آلودگی پاک کند و از دیگر مزیت های آن تولید جواهرات گران قیمت است. باقی مانده آلاینده ها به بلوک هایی تبدیل می شود که قطعا در ساخت ساختمان های آینده از آن استفاده می کنیم.

 

منبع        

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا