آبگرمکن خورشیدی در اختیار روستائیان و عشایر قرار می‌گیرد

همن افراسیابی در جمع خبرنگاران، اظهارکرد: سازمان در سیاست‌های جدید به دنبال آن است که بحث حفاظت منابع طبیعی را به مردم تحویل دهد چراکه از سال 41 تاکنون که از ملی شدن مراتع و جنگل‌های کشور می‌گذرد، نتوانستیم نقش مردم را خوب تعریف کنیم. بنابراین احساس کردیم که دیدگاه صرف حاکمیتی نمی‌تواند منابع طبیعی را حفظ کند.

وی بر اجرای طرح حفاظت مشارکتی تأکید کرد و گفت: این طرح در قالب دو بسته تعریف شده است که در درون این بسته یکسری امتیازات برای ایجاد انگیزه تعریف شده است.

وی با اشاره به یکی از این انگیزه‌ها اظهار کرد: در 8 میلیون مترمکعب جنگل و اراضی کشور حدود 600 هزار تن بوته‌های گیاهی برای تأمین سوخت انرژی روستائیان و عشایر سوزانده می‌شود. بنابراین یکی از سیاست‌های سازمان در این امر توجه و نگاه به انرژی خورشیدی است تا در این زمینه آبگرمکن خورشیدی در اختیار این افراد قرار گیرد.

افراسیابی افزود: همچنین برای کسانی که دارای زمین ملکی در جنگل‌ها هستند، در گذشته برای مشخص شدن این زمین‌ها یک خط حائل کشیده می‌شد که امروز براساس سیاست‌های جدید برآنیم که به اقتضای شرایط اکولوژی منطقه این خطوط را به نوار سبز تبدیل کنیم.

وی با اشاره به اینکه در کشور باید نگاه به منابع طبیعی در مقوله حفاظت منابع طبیعی کارشناسانه و منطقی بوده و در مواجهه با پروژه‌های عمرانی و معادن نگاه ما همکاری توأم با توسعه باشد، تصریح کرد: وظیفه سازمان در کشور حفظ، اصلاح و احیای منابع طبیعی است که براساس آن در بخش مرتع و آبخیزداری برای هر بخش یک مأموریت تعریف شده است.

افراسیابی به بیان رویکردهای سازمان در دولت جدید اشاره کرد و گفت: این رویکردها به دو بخش تقسیم می‌شود که شامل جامعه‌نگری و مشارکت‌های مردمی است، به طوریکه تأکید سازمان بر این است که مجموعه فعالیت‌ها را به صورت جامع پیش ببریم و هر بخش در سازمان صنفی‌نگر و جزیره‌ای کار نکنند بلکه متحد به اهداف پیش‌رو بنگرند.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: در بحث مشارکت‌های مردمی، رویکرد اصلی سازمان در زمینه اصلاح، احیاء و مدیریت منابع طبیعی در دولت جدید این است که نقش کلیدی و اساسی برای مردم تعریف شود.

وی در بخش دیگری به بحث مبارزه با آفات و بیماری‌های مرتعی در جنگل‌ها اشاره کرد و گفت: به علت تغییرات جوی و اقلیمی دهه‌های اخیر، این آفات گیاهی در کشور 2 برابر بیشتر شده که باید اعتبارات همراه با آموزش در اختیار مردم قرار گیرد و امور پیمانکاری به مردم بومی آن منطقه واگذار شود.

افراسیابی با اشاره به حوزه صنعت و معدن و تخریبات وارده به منابع طبیعی اظهار کرد: وزارت صنعت و معدن حدود 36 میلیون هکتار از سازمان جنگل‌ها و مراتع استعلام داشته که براساس معیارهای فنی و رعایت زیست‌محیطی با تغییر کاربری بیش از یک‌هزار و 300 هکتار از آن موافقت شده است

وی افزود: در سال 93 سازمان منابع طبیعی با وزارت صنعت و معدن تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند که براساس آن اختلافات کم شد و به کمتر از 10 مورد رسید اما به تازگی این اختلافات به کمیسیون 24 برده شده که سازمان به دنبال رفع این اختلافات است.

به گزارش ایسنا،افراسیابی خاطرنشان کرد: امسال سازمان حفظ منابع طبیعی حساسیت ویژه‌ای به موضوع حریق دارد که در این راستا کارگروهی تشکیل داده چرا که در 330 هکتار از اراضی استان همدان 99 مورد حریق گزارش شده که متاسفانه دفعات این حریق‌ها نسبت به گذشته افزایش یافته است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا