چاپ سه بعدی شیشه شفاف

امروزه فناوری چاپ سه بعدی به یکی از راه های ارزان و مفید برای تولید اجسام جامد تبدیل شده است. اما تا کنون ساخت بسیاری از شکل ها و اجسام توسط این چاپگر های سه بعدی رد شده است. اما سرانجام محققان مرکز تحقیقاتی MIT با استفاده از این فناوری موفق به ساخت شیشه های شفاف نوری شده اند.

چاپگر های سه بعدی با استفاده از پلاستیک به راحتی می توانند به تولید اجسام جامد بپردازند اما ایجاد اجسام شیشه ای کمی دشوار است زیرا دمای ذوب شیشه بسیار بالا تر از پلاستیک است. تلاش های قبلی برای ساخت اجسام شیشه ای نیز به سرانجام رسیده بود اما اجسام شیشه ای تولید شده مات و ضعیف بودند.

محققان مرکز تحقیقاتی MIT به تازگی سیستمی طراحی کردند که برای ایجاد اجسام شیشه ای شفاف و محکم از دمای بسیار بالا استفاده می کند. این سیستم برای کارکرد خود از یک سوزن تزریق و یک دستگاه متصل به این سوزن استفاده می کند. شیشه به اندازه ای حرارت می بیند که به وضعیت مذاب در بیاید. پس از این شیشه مذاب به داخل این دو بخش انتقال پیدا می کند. در این قسمت از فرایند چاپ سیستم های کامپیوتری، برنامه های از پیش تعیین شده خود را به دستگاه تزریق وارد می سازند و نتیجه این کار به امکان چاپ سه بعدی با خروجی شیشه شفاف منتهی می شود. شایان ذکر است که جهت جلوگیری از سرد شدن شیشه در فرایند تزریق می بایست حرارت سوزن تزریق و دستگاه متصله به آن را بالاتر از 1900 فارنهایت (1038 درجه سانتی گراد) نگاه داشت که این امر موجب نیاز به استفاده از مواد ویژه برای ساخت این ابزار شده است.

این دستگاه از یک نقطه شروع کرده و به سوی نقطه پایانی حرکت می کند. در طول این مسیر پس از عبور سوزن تزریق ساختاری از شیشه به شکل برنامه ریزی شده توسط سیستم کامپیوتری برجای باقی خواهد ماند. در پایان کار و پس از رسیدن سوزن به نقطه پایانی تنها کافی است تا به انتظار سرد شدن محصول نهایی چاپ شده نشست و پس از مدتی می توان یک جسم پیچیده شیشه ای که به واسطه فناوری چاپ سه بعدی تولید شده است را در اختیار داشت.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا