تجهیز مدارس به رایانه تاثیر چندانی بر یادگیری ندارد
سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی اروپا معتقد است در نظام های آموزشی که از کامپیوتر زیاد استفاده می شود نتایج تحصیلی دانش آموزان ضعیف تر است.
برای این تحقیق، سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی اروپا نتایج تست بین المللی پیزا را در کشورهای مختلف با میزان استفاده از کامپیوتر و اینترنت در مدارس مقایسه کرده است.
این مقایسه نشان داد در نظام های آموزشی که سرمایه گذاری وسیعی در تکنولوژی اطلاع رسانی و ارتباطات شده، نتیجه امتحان پیزا در دروس ریاضی و علوم و مهارت های خواندن هیچ برتری قابل ملاحظه ای در قیاس با کشورهای دیگر ندارد.
آندریاس شلایخر مدیر آموزش سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی اروپا می گوید که تجهیز مدارس به کامپیوتر امید کاذبی ایجاد کرده و بهترین نظام های آموزشی دنیا، از جمله در شرق آسیا، درباره استفاده از تکنولوژی در سر کلاس بسیار محتاط بوده اند.
تست ارزشیابی بین المللی دانش آموزان (پیزا) را سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی اروپا برای ارزشیابی تحصیلی دانش آموزان 15 ساله طراحی کرده و از نظر ریاضی، مهارت های حل مسئله و دانش اقتصادی آنها را ارزیابی می کند.
این تست به رایگان و آنلاین در دسترس است که در بیش از 70 کشور دنیا استفاده می شود مهارت های دیجیتال را می سنجد.
وضعیت تحصیلی شاگردانی که از تبلت و کامپیوتر زیاد استفاده می کنند اغلب بدتر از از شاگردانی که به میزان معتدلی از آن استفاده می کنند.
در واقع در کشورهابی که بیشتر دانش آموزان بیشتر اوقات در مدرسه از اینترنت استفاده می کنند وضعیت تحصیلی بهبود نداشته است؛ برای مثال سه کشور استرالیا، سوئد و نیوزیلند شاهد افت قابل ملاحظه و سه کشور اسپانیا، نروژ و دانمارک شاهد رکود بوده اند.
بهترین نتایج در کشورهایی بوده که از اینترنت کمترین استفاده در مدرسه شده است: ژاپن، کره جنوبی و هنگ کنگ.
مثلا در سنگاپور استفاده معتدلی از تکنولوژی در مدارس می شود اما این کشور از نظر مهارت های دیجیتال در دنیا جزء بهترین هاست.
شلایخر می گوید که یکی از نا امیدکننده ترین یافته های این بررسی این است که استفاده از تکنولوژی نه تنها شکاف اقتصادی-اجتماعی بین دانش آموزان را کاهش نداده بلکه آن را تشدید هم کرده است.
او همچنین هشدار داد که استفاده از اینترنت در مدارس باعث می شود دانش آموزان به جای کار بر روی تکالیف جوابها را از اینترنت بدست آورند و در واقع تکالیف خود را جعل کنند.
با این حال شلایخر می گوید که نتایج این بررسی نباید تبدیل به توجیهی برای عدم استفاده از تکنولوژی در مدارس شود.
با این حال برخی در نتایج این بررسی اظهار تردید کرده اند و می گویند که وقتی این تکنولوژی استفاده چنین گسترده ای در جامعه دارد نمی توان آن را از مدرسه دور کرد و مدارس باید در این زمینه پیشتاز باشند.
به گزارش ایرنا از ساینس،اما برخی نیز معتقدند آشنایی با تکنولوژی های پیشرفته در نظام آموزشی باعث می شود دانش آموزان با مهارت هایی فارغ التحصیل شوند که جامعه هنوز نتوانسته برایش بازار کار کافی ایجاد کند و این شاگردان برای ورود به بازار کار با مشکل روبرو می شوند.