گزارش ویدئوئی از ربات آتش نشان در کشتی

سینا پرس : در نمایشگاه علم و صنعت نیروی آینده دریایی در واشنگتن دی سی  (Washington D.C) مهندسان نظامی امریکایی آخرین اختراع خود را که یک ربات آتش نشان است ، به نمایش گذاشتند .

محققان در این نمایشگاه به شرح جزئیات آخرین مرحله آزمایشی ربات آتش نشان خودکار کشتی Shipboard Autonomous Firefighting Robot (SAFFiR) پرداختن د. این آزمایش در کشتی بازنشسته و از خدمت خارج شده نیروی دریایی با نام  ex-USS Shadwell ، انجام گرفت که در حال حاضر در خدمت بخش تحقیقاتی نیروی دریایی قرار دارد . کشتی مورد نظر  در موبیل ، آلاباما (Mobile, Ala) لنگر انداخته است .

آن چه مشخص است ، آتش سوزی در یک زیر دریایی و یا یک کشتی دور از ساحل ، بسیار وحشتناک و سخت خواهد بود . در واقع این شرایط یکی از سخت ترین موقعیت هایی است که افراد داخل زیر دریایی یا کشتی با آن روبرو می شوند و قصد مقابله با آن را دارند . به همین جهت پرسنل و پژوهشگران نیروی دریایی همه تلاش خود را برای ساخت ربات آتش نشان خودکار کشتی  با نام  SAFFiR ، انجام دادند .

 تام مک کنا (Tom McKenna) یکی از دانشمندان نیروی دریایی در این رابطه توضیح می دهد : یکی از اهداف آزمایش و پیش نمایش این ربات بر روی کشتی  Shadwell ، نشان دادن این موضوع است که  ربات SAFFiR توانایی راه رفتن در سطوح ناهموار را دارد . همچنین این ربات به طور مستقل می تواند به سوی آتش حرکت کند و به صورت خودکار شلنگ آتش نشانی را حمل کرده و آن را به کار برد و آتش را خاموش کند . گفتنی است تمامی مراحل ذکر شده در این آزمایش با موفقیت انجام شد .

به همین دلیل به صورت رسمی نسخه ویدئویی این آزمایش و پیش نمایش این عملیات در نمایشگاه علم و صنعت آینده نیروی دریایی در واشنگتن دی سی ، برای نشان دادن مهارت های تازه این ربات آتش نشان ، ارائه شد .

قابل توجه است که مک کنا McKenna سرپرستی نظارت بر برنامه های تحقیق و توسعه در زمینه های علوم اعصاب شناختی و تعامل انسان و ربات را در دفتر تحقیقات نیروی دریایی بر عهده دار د.

ربات آتش نشان خودکار کشتی SAFFiR با هماهنگی مهندسان دانشگاه ایالتی و موسسه پلی تکنیک ویرجینیای امریکا (Virginia Tech) طراحی و ساخته شده است .

لازم به ذکر است که انواع سنسورهای بسیار حساس که در این ربات کار گذاشته شده است ، باعث می شود تا SAFFiR به خوبی بتواند به خاموش کردن و از بین بردن آتش بپردازد .

مک کنا McKenna در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که ربات ما می تواند آتش را شناسایی کرده و محل دقیق آن را مشخص سازد . علاوه بر آن این ربات می تواند دما را با تصویربرداری حرارتی اندازه گیری کرده و پی ببرد که آتش از کجا شلعه ور می شود . همچنین ربات SAFFiR قادر است شلعه های آتش را که خارج از میدان دید قرار دارد ، با بازتاب های حسی ، پیدا کند . او در ادامه تاکید کرد که ربات آتش نشان خودکار کشتی SAFFiR در همه این فعالیت ها مستقل عمل می کند و هیچ گونه کمک انسانی در آن دخیل نیست .

دکتر برایان لاتیمر (Brian Lattimer) استادیار مهندسی مکانیک در دانشگاه Virginia Tech نیز در این باره توضیح می دهد که ربات SAFFiR توانایی انجام وظایف مشخص شده را به طور مستقل دارد اما ما یک نفر را به عنوان اپراتور قرار داده ایم که به نظارت فعالیت های این ربات بپردازد و در صورت لزوم در فعالیت های خاصی مداخله کند .

مک کنا McKenna اظهار داشت که SAFFiR به طور بالقوه می تواند به شناسایی و پیدا کردن آتش در نیمه های شب نیز بپردازد و آن را خاموش کند پیش از اینکه افسران دریایی متوجه چنین اتفاقی شوند. او در ادامه افزود ، ما در حال کار کردن بر روی پروژه ای هستیم تا تیمی مشترک از انسان و ربات را برای مبارزه با حریق در کشتی ایجاد کنیم. این چیزی است که ما به آن نیروی دو رگه می گوییم  : پروژه ای که در آن  انسان ها و ربات ها با یگدیگر همکاری می کنند .

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا