گردش مالی سالانه 120 هزار میلیارد تومانی بازار سلامت دراختیار تولید کنندگان داخلی قرار گیرد

دکتر رضا ملک زاده روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت برگزاری اولین گردهمایی مدیران شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت اظهار کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته در دوران پسا تحریم با حمایت از این شرکت ها می توانیم از تولیدات داخلی نیز حمایت های لازم را بعمل آوریم.
وی افزود:تولیدات داخلی در زمینه دارویی و تجهیزات پزشکی دربالاترین سطح کیفیت قرار دارند و مطابق با استانداردهای جهانی هستند که می توان با حمایت از آنها وارد بازار جهانی شوند.
ملک زاده اظهار کرد: همچنین می توانیم با حمایت از شرکت های دانش بنیان ظرفیت های موجود در بازار سلامت را در اختیار تولیدکنندگان داخلی بگذاریم و اشتغال را در این بخش افزایش دهیم .
وی تاکید کرد:یکی از بخش هایی که در اقتصاد مقاومتی می تواند نقش به سزایی ایفا کند، فناوری در بخش سلامت است و صندوق نوآوری و شکوفایی که مسوول ارایه تسهیلات به شرکت های دانش بنیان است تمام تلاش خود را می کند به فناوران و فارغ التحصیلان دانشگاهی این حوزه برای اشتغال در این شرکت ها کمک کند.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمورد میزان ارز آوری شرکت های دانش بنیان گفت:بازار فروش فقط 10 شرکت دانش بنیان فعال حوزه سلامت در داخل و خارج کشور در سال 93، 240 میلیارد تومان بوده است.
ملک زاده افزود:حدود 1700 شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد که از این تعداد 443 شرکت در حوزه سلامت هستند و همچنین از این تعداد سه شرکت صنعتی و 122 شرکت تولیدی شده اند و 316 شرکت نوپا هستند.
وی افزود: همچنین 29 شرکت در زمینه دارویی و 62 شرکت درزمینه تجهیزات پزشکی فعالیت می کنند و 250 شرکت دیگر نیز درزمینه دارویی ، تجهیزات و بیوتکنولوژی تقاضای ارزیابی برای تبدیل شدن به شرکت دانش بنیان ارایه داده اند.
وی در مورد ارزیابی شرکت ها توضیح داد: این شرکت ها پس از تشکیل فرم های مخصوصی را درمعاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تکمیل می کنند و سپس ارزیابی آنها در وزارت بهداشت صورت می گیرد و در نهایت به تایید کارگروه مخصوص معاونت علمی ریاست جمهوری می رسد.
وی با بیان اینکه ارزیابی ها به صورت سالانه صورت می گیرد افزود: از آنجایی که به این شرکت ها تسهیلاتی مانند معافیت مالیاتی و گمرکی ارایه می شود باید هر سال مورد بررسی قرار گیرد تا در مورد فعال بودن آنها اطمینان حاصل شود.
ملک زاده گفت:بیشترین تسهیلات را تا کنون صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت ارایه داده است و همچنین شرکت های دانش بنیان در این حوزه طی یک سال گذشته 83 میلیارد تومان از معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تسهیلات دریافت کردند. 
به گفته ملک زاده نزدیک به 90 درصد حجم بازار دارو در کشور دراختیار تولیدات داخلی است که بخشی از آنها مربوط به شرکت های غیر دانش بنیان است.
ملک زاده در مورد تولیدات داروهای گیاهی درشرکت های دانش بنیان گفت: به عنوان نمونه مشخص شده است که زعفران برای رفع آلزایمر، افسردگی و بیماری های روحی موثر است و شرکت ها و گروه های تحقیقاتی مختلفی در این زمینه مشغول به فعالیت هستند.
به گزارش ایرنا، اولین گردهمایی مدیران شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت 25 شهریور ماه در سالن اجلاس کشورهای اسلامی برگزار می شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا