علت شباهت های باور نکردنی میان افراد

تمامی ما تاکنون افرادی که از لحاظ ظاهری شبیه به یکدیگر هستند را دیده ایم اما آیا تمامی افراد همزاد دارند؟ در جواب این سوال باید گفت شانس روی دادن چنین اتفاقی بسیار کم است. در واقع ژن های محدودی وجود دارند که روی ویژگی های ظاهری و چهره افراد اثر گذار هستند. به گفته مایکل شیهان، استادیار نئورولوژی دانشگاه کرنل که تحقیقات فراوانی در زمینه تشابه و ژنتیک در موجودات مختلفی همانند موش های خانگی انجام داده , تنوع ژن ها در میان افراد بسیار فراوان است , تصور کنید شما تعدادی کارت در دستان خود دارید و آن ها را برای دفعات مختلف با یکدیگر برمی زنید ،سپس در زمان انتخاب یک کارت از میان این کارت ها را انتخاب می کنید , قطعا در میان این انتخاب ها دوبار و یا تعداد بیشتری از دفعات شما با یک کارت مواجه خواهید شد.

به گفته دکتر شیهان محققان هم اکنون در مورد تعداد ژن هایی که در تعیین شکل ظاهری و اجزای صورت فرد و حتی فاصله میان دو چشم اشخاص اثرگذار هستند به نتیجه واحدی نرسیده اند و هم اکنون عدم قطعیت های فراوانی در این زمینه وجود دارد.

طبق گفته دکتر آرتور بئودت، پروفسور ژنتیک کالج داروشناسی دانشگاه هیوستن، ژن های متعددی در تعیین ساختار صورت , مو , چشم و حتی رنگ پوست که از پارامترهای بسیار متغییری در میان افراد هستند وجود دارند. به نظر می رسد تکامل در میان انسان ها از لحاظ تمایزهای ظاهری از تنوع بسیار بالایی برخوردار است. شینهان و همکارانش در ژورنال ارتباطات طبیعی با ارائه گزارشی بیان نمودند که چهره هر فرد با فردی دیگر از لحاظ ابعاد و اندازه متفاوت می باشد .علاوه بر این دست ها و سایر اندام نیز از لحاظ درازا و عرض با یکدیگر تفاوت های چشم گیری دارند. محققان در همین رابطه دریافتند , ژن های بسیاری وجود دارند که بیشتر روی ظاهر و چهره افرد اثر گذارند تا اینکه روی آناتومی بدن آن ها موثر باشند.

شینهان ادامه می دهد: چهره انسان ها بیش از آن چه که بتوان تصور نمود دارای متغییرهای مختلف است. یک دلیل احتمالی برای چهره های متفاوت انسان ها این است که آن ها نیز همانند حیوانات می بایست یکدیگر را با توجه به ویژگی های متمایز کننده یکدیگر شناسایی کنند از همین رو آن ها باید ظاهری متفاوت با یکدیگر داشته باشند.

افراد یک خانواده  در مقایسه با افرادی که هیچ نسبتی با یکدیگر ندارند دارای شباهت های ظاهری بیشتری هستند که همین امر نشان دهنده ارثی بودن شباهت های ظاهری در انسان هاست. به همین دلیل دوقلوهای همسان که هر دو در داخل یک رحم پرورش یافته اند و ژن های یکسانی را دارا هستند کاملا شبیه یکدیگر می باشند.

به گفته دکتر بئودت علت شباهت های موجود میان افرادی که نسبت به یکدیگر غریبه هستند وجود روابطی است که احتمالا آن ها از آن بی خبرند. علاوه بر این افراد متعلق به یک قومیت در مقایسه با افراد غریبه، معمولا دارای یک دسته ژن های مشابه با یکدیگر هستند , برای مثال ساکنان قسمت های جنوبی آسیا همگی دارای پوست های تیره یا قهوه ای رنگ هستند اما در مقابل مردمان ساکن کشورهای اسکاندیناوی موهایی روشن و پوست های سفید رنگ دارند. به همین دلیل کمتر احتمال دارد تا شما بتوانید اشخاص آسیایی و اروپایی را پیدا کنید که از لحاظ ظاهری شبیه یکدیگر باشند. نژادهایی همانند چینی ها با 1.3 میلیارد نفر و هندوها با 1.2 میلیارد نفر جمعیت، بزرگترین گروه های قومی را تشکیل می دهند .بنابراین اگر شما به یکی از این گروهها تعلق دارید احتمال دیدن فردی با شباهت بسیار زیاد به خودتان بسیار بالاست. لازم به ذکر است که امروزه شباهت های ژنتیکی که بر اساس قرار گرفتن جمعیت های مختلف در یک منطقه جغرافیایی شکل می گیرد به دلیل مهاجرت دستخوش تغییرات گسترده ای شده است. به گفته بئودت در گذشته افراد بیشتر در یک منطقه ساکن بودند اما هم اکنون فردی از یک قاره با شخصی در قاره ای دیگر ازدواج می کند که همین امر باعث اختلال در نظم ژنتیکی موجود می شود.

علاوه بر مسائل ذکر شده جمعیت جهان در ابتدای قرن بیستم با انفجاری بی سابقه از یک میلیارد نفر به 7 میلیارد نفر افزایش یافت که همین امر می تواند احتمال دیده شدن شباهت های فراوان را در میان اشخاص افزایش دهد. 

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا