پیش بینی بحران آلودگی با کمک هوش مصنوعی

آلودگی هوا معضلی است که پایتخت ها و شهرهای بزرگ و صنعتی بیشتر کشورهای جهان را به خود درگیر کرده است. برخی از این آلودگی ها گاهی به حدی می رسند که قابلیت سکونت در شهر یاد شده را از بین می رود. ضخامت دودهای تولید شده در این شهرها گاهی به حدی می رسد که آسمان را کاملا سیاه پوش می کند. سوزاندن سوخت های فسیلی و چشم انداز های ترافیک شهری همه و همه نمادی از دلایل اصلی ایجاد اثرات ویرانگر این آلودگی ها هستند.

محققان کمپانی فناوری آی بی ام بر این باورند که هوش مصنوعی آنها می تواند در زمینه این آلودگی ها بسیار مفید باشد. آنها به تازگی موفق به ساخت سیستم آب و هوایی جدیدی شده اند که می تواند از چند روز قبل میزان آلودگی شهرها را پیش بینی کند.

کمپانی IBM امیدوار است که بتواند از دستگاه های پیشرفته یادگیری برای پیش بینی و اطلاع اوضاع آلودگی هوا به شهروندان استفاده کند. این سیستم برای پیش بینی میزان آلودگی از داده های عظیمی که به آن داده شده است، استفاده می کند. این سیستم بسیار شبیه به چیزی است که مدیر عامل بخش تحقیقات شرکت مایکروسافت آن را آینده دستگاه های یادگیری می داند.

 این دستگاه ها برای شناسایی الگوهای از آموزش هوش مصنوعی استفاده می کنند. این هوش مصنوعی با دریافت ورودی اطلاعات در قالب ابر داده های اطلاعاتی درباره آلاینده های محیطی در یک شهر و تحلیل شرایط ترافیک و میزان احتراق در طول چند روز گذشته می تواند به شرایطی دست پیدا کند که پیش بینی بحران آلودگی را ممکن سازد.

به این ترتیب می توان پیش از بروز بحران، با اعلام تعطیلی اضطراری، شهرهای در معرض خطر را کمی خلوت تر کرد و حجم بحران یاد شده را به حداقل کاهش داد؛ یا این که موجب شد تا انسان های کمتری به صورت مستقیم در برابر این بحران آسیب ببینند.

شایان ذکر است که آلاینده های ناشی از احتراق سوخت های فسیلی می تواند بر روی ساختار مغزی انسان ها، به خصوص کودکان اثری منفی داشته و به صورت کلی سلامتی بدن را تحت الشعاع قرار بدهند. به همین دلیل نیز این هوش مصنوعی ویژه را می توان یک ابداع بسیار کارآمد و مهم تلقی کرد. هنوز زمان اجرای رسمی پروژه یاد شده توسط این غول فناوری اعلام نشده است ولی می توان انتظار داشت که به سرعت شاهد حضور این طرح در شهرهای بزرگ و آلوده ای در شرق آسیا که معمولا پذیرای فناوری های مدرن هستند (مانند توکیو و پکن و سئول) باشیم.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا