گشت وگذار در یکی از برترین نمایشگاه‌های هوایی دنیا

 این نمایشگاه در واقع وارث اولین نمایشگاه هوایی روسیه است که در سال 1911 برگزار شد.

در زمان اتحاد شوروی این نمایشگاه به صورت مانورها و جشن های هوایی برگزار مي‌شد اما به شکل کنونی خود بعد از فروپاشی اتحاد شوروی از سال 1993 شروع به کار کرد.

ماکس یکی از نمایشگاه‌هایی است که در نوع خود در سطح بسیار بالایی برگزار می‌شود و یکی از برترین نمایشگاه‌های هوایی دنیا است، به همین علت هم اغلب رئیس جمهور روسیه آن را افتتاح می‌کند. در مجموع این نمایشگاه در کنار نمايش‌ هوايی لبورژه پاریس که از قدیمی‌ترین و وسیع‌ترین نمایشگاه‌های جهان و نمایشگاه دبی که از نظر حجم قراردادهای منعقد شده در آن پیشرو است، قرار دارد.

 

ماکس، نسخه 2015

در نمايشگاه امسال، حدود ١٥٠ شرکت خارجی از ٣٠ کشور از جمله هند، سوئیس ، ايران، ايتاليا، کانادا، آمريکا، فرانسه، چين، اتريش، بلژيک، انگليس و آلمان و بیش از 580 شرکت از مناطق مختلف روسیه شرکت داشتند .

 با وجود تحريم‌های اعلام شده عليه روسيه، شرکت‌هايی مانند بويينگ آمريکا و ايرباس اروپا در اين نمايشگاه حضور داشتند اما حضور شرکت‌های خارجی به وسعت سال‌های قبل نبود. در سه روز نخست نمایشگاه (که فقط کارشناسان و نمايندگان صنايع اجازه ورود به نمايشگاه را داشتند) به ترتيب ١٨، ٢٢ و ٢٥ هزار نفر حضور پیدا کردند. از روز چهارم بود که شهروندان عادی نيز توانستند از اين نمايشگاه ديدن کنند و آمار حضار به ٩٣ هزار نفر رسيد که ٣٣ درصد بيشتر از نمايشگاه قبلی بود. به گفته برنامه‌ريزان نمايشگاه، در مجموع بيش از ٤٠٠ هزار نفر از تازه‌های صنعت هوايی کشورهای گوناگون در اين نمايشگاه ديدن کردند.

در اين دوره شرکت ايرباس اولين مدل آزمايشی هواپيمای دورپرواز جديد خود را به ژوکوفسکی آورد که قرار است جای آ-٣٣٠ و آ-٣٤٠ را بگیرد. در محوطه نمايشگاه، ١١٩ هواپيما از جمله هواپيمای مسافربری مافوق صوت تو-١٤٤، تو-١٥٥ و هواپيماهايی مانند ال-١٥ و ال-١٥٣ (که به دوران جنگ جهانی دوم تعلق دارند)، در معرض ديد علاقه‌مندان قرار گرفت. در بخش پروازهای نمايشی نيز ٨١ هواپيما عمليات پروازی انجام دادند که از آن جمله می‌توان به پرواز گروه شش نفره «شواليه‌های روسيه» با هواپيمای سوخو-٢٧، گروه شش نفره «استريژی» با هواپيماي ميگ-٢٩، گروه چهارنفره «سوکولی روسيا» با هواپيماي سوخو-٣٠، گروه شش نفره «برکوتي» با بالگرد ام آي-٢٨ اشاره کرد. در ماکس امسال، برای اولين بار سامانه‌های هدايت جديد جنگنده‌های سوخو-٣٥اس و ميگ-٣١ب ام به نمايش گذاشته شد. همچنین در اين نمايشگاه از هواپيمای بسيار محرمانه ميگ-٤١ (که می‌تواند هدف‌های دشمن را در مسافت دور رهگيری کند)، رونمايی شد که بنا به گفته رسانه‌های محلی، اين هواپيمای رهگير نسل ششم، جای ميگ-٣١ب ام را خواهد گرفت. در اين نمايشگاه همچنين يک پهپاد به نام «چيروک» نیز به نمايش درآمد که مجهز به بالش هوايی است.

حضور ايران در ماکس

جمهوری اسلامی ایران پس از فروپاشی اتحاد جماهير شوروی اقدام به شرکت در این نمایشگاه کرد که البته این حضور در سال‌های ابتدایی جنبه‌ای تشریفاتی و بيشتر با عنوان بازدیدکننده صورت می‌گرفت اما در دوره‌های اخير خصوصا در دوره گذشته ماکس 2013 و امسال٬ این حضور جدی‌تر شده و در این دوره٬ جمهوری اسلامی ایران با شکل و شمایلی متفاوت‌تر از دو سال قبل در ماکس حضور پیدا کرد.

امسال در غرفه ايران، در حوزه محصولات٬ شاهد برخی سامانه‌ها و تجهيزات ایرانی بوديم که طی سال‌های اخير در حوزه فضایی ابداع شده‌اند. ماکت ماهواره‌برهای سفير و سيمرغ و همچنین ماهواره‌های رصد٬ فجر و طلوع ازجمله مهمترین این دستاوردها بودند. علاوه بر این ماهواره‌ها نمونه اصلی بخش بازگشتی راکت کاوشگر و کپسول زیستی به همراه اولين عروسک ميمون که پيش از ارسال اولين ميمون ایرانی به فضا ارسال شده بود و ماکت هواپيماها و بالگردهای ایرانی ٬ در ماکس 2015 در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت. تمامی این دستاوردها، محصولاتی هستند که توسط «مرکز ملی فضایی ایران» ارایه شده‌اند.

 در این دوره شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی به صورت تجميع شده در فضایی به مساحت 105 متر مربع به ارایه دستاوردهای خود پرداختند و اين در حالي است که دو سال قبل غرفه ایران ٬ با مساحت 80 مترمربع برپا بود و شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی در غرفه‌های پراکنده مستقر بودند. از همه مهم‌تر اينکه در اين دوره، در داخل غرفه جمهوری اسلامی برای انجام مذاکرات مسئولان و ميهمانان خارجی٬ تبادل نظرات و انعقاد قراردادها، یک محوطه V.I.P اختصاص داده شده بود.

امضای تفاهم‌نامه

بنا به گزارش رسانه‌های محلی در نمايشگاه امسال تفاهم‌ نامه‌هايی بين ايران و روسيه در زمينه‌های ماهواره سنجش از راه دور، خريد هواپيماهای مسافربری و نظامي و موارد ديگر امضا شد.

همچنین ايران و روسيه مذاکراتی برای فروش جنگنده‌های پيشرفته سوخو، سو-٣٠ و هواپيمای مسافربري سوپرجت-١٠٠ را هم‌زمان با برگزاری نمايشگاه در روسیه انجام دادند. دکتر «سورنا ستاری»، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور که به مسکو سفر کرده بود، با وزير صنايع روسيه در زمينه فناوری‌های فضايی گفت وگو کرد و يکی از بحث‌های مهم آنها، همکاری در زمینه توليد و خريد هواپيمای سوپرجت-١٠٠ بود. به علاوه گزارش‌هایی حاکی از تمايل ايران به خريد سوخو-٣٠ نیز منتشر شده است

گزارش و عکس از: ثمین موتمن فر

 

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا