شناسایی افراد مبتلا به آلزایمر، قبل از ظهور علائم

به گزارش سیناپرس همدان، اکنون همچنین می توان پیش بینی کرد که چه کسی در چند سال آینده بدتر می شود. این مطالعه در Nature Medicine منتشر شده است و با توجه به توسعه اخیر داروهای جدید برای بیماری آلزایمر بسیار به موقع است.

مدت‌هاست که مشخص شده است که دو پروتئین مرتبط با آلزایمر وجود دارد، بتا آمیلوئید که پلاک‌هایی در مغز ایجاد می‌کند و تاو که در مراحل بعدی در داخل سلول‌های مغز تجمع می‌یابد. سطوح بالای این پروتئین ها در ترکیب با اختلالات شناختی قبلاً مبنای تشخیص آلزایمر بوده است.

اسکار هانسون، پزشک ارشد عصب شناسی در بیمارستان دانشگاه اسکان و استاد دانشگاه لوند توضیح می دهد: تغییرات بین ده تا بیست سال قبل از اینکه بیمار علائم واضحی را تجربه کند در مغز رخ می دهد و تنها زمانی که تاو شروع به گسترش می کند است که سلول های عصبی می میرند و فرد مورد نظر اولین مشکلات شناختی را تجربه می کند. به همین دلیل است که تشخیص آلزایمر در مراحل اولیه آن بسیار دشوار است.

او اکنون یک مطالعه تحقیقاتی بین المللی بزرگ را رهبری کرده است که با 1325 شرکت کننده از سوئد، ایالات متحده، هلند و استرالیا انجام شد.

شرکت کنندگان در ابتدای مطالعه هیچ گونه اختلال شناختی نداشتند. با استفاده از اسکن PET، وجود tau و آمیلوئید در مغز شرکت کنندگان قابل مشاهده است.

مشخص شد افرادی که این دو پروتئین در آنها کشف شد، در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که هیچ تغییر بیولوژیکی نداشتند، در پیگیری چند سال بعد، 20 تا 40 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری بودند.
Rik Ossenkoppele، که اولین نویسنده این مطالعه و محقق ارشد در دانشگاه لوند و مرکز پزشکی دانشگاه آمستردام است، می گوید: وقتی هر دو بتا آمیلوئید و تاو در مغز وجود دارند، دیگر نمی توان آن را یک عامل خطر در نظر گرفت، بلکه یک تشخیص است. پاتولوژیست که نمونه هایی از مغز مانند این را بررسی می کند، بلافاصله بیمار را مبتلا به آلزایمر تلقی می کند.

او توضیح می دهد که محققان آلزایمر به دو مکتب فکری تعلق دارند، از یک طرف، کسانی که معتقدند بیماری آلزایمر تا زمانی که اختلال شناختی شروع نشود قابل تشخیص نیست. همچنین گروهی وجود دارد که خود او و همکارانش به آن تعلق دارند، که می گویند تشخیص می تواند صرفاً بر اساس زیست شناسی و آنچه می توانید در مغز ببینید باشد.
Rik Ossenkoppele می گوید: برای مثال، می توانید نتایج ما را با سرطان پروستات مقایسه کنید. اگر بیوپسی انجام دهید و سلول های سرطانی را پیدا کنید، تشخیص سرطان خواهد بود، حتی اگر فرد مورد نظر هنوز علائمی نداشته باشد.

اخیراً نتایج مثبتی در آزمایشات بالینی داروی جدید ضد آلزایمر به نام Lecanemab که در بیماران آلزایمر مورد ارزیابی قرار گرفته است، ظاهر شده است. به گفته محققان، بر این اساس، مطالعه دانشگاه لوند بسیار جالب است:اسکار هانسون نتیجه می گیرد: اگر بتوانیم بیماری را قبل از ظهور چالش های شناختی تشخیص دهیم، ممکن است در نهایت بتوانیم از دارو برای کاهش سرعت بیماری در مراحل اولیه استفاده کنیم. در ترکیب با فعالیت بدنی و تغذیه خوب، فرد شانس بیشتری برای پیشگیری یا کند کردن اختلالات شناختی آینده خواهد داشت.

با این حال، قبل از اینکه بتوان درمان را برای افرادی که هنوز دچار از دست دادن حافظه نشده اند، توصیه کرد، تحقیقات بیشتری لازم است.
منبع: news-medical