توانایی ناشناخته سیستم عصبی خودمختار

به گزارش سیناپرس همدان، این واقعیت که این بخش از سیستم عصبی همچنین توانایی بازیابی خود به خودی عملکرد عضلانی به دنبال آسیب عصبی را دارد توسط یک گروه تحقیقاتی در بخش پلاستیک جراحی ترمیمی و زیبایی MedUni وین کشف شد و به عنوان بخشی از مطالعه آنها که اخیراً در مجله علوم اعصاب منتشر شده است. یافته های آنها ممکن است مبنایی برای بهبود و توسعه مداخلات برای درمان ضایعات عصبی باشد.

تیم تحقیقاتی به سرپرستی ولاد ترشنکو و اسکار آزمن از آزمایشگاه بالینی برای بازسازی اندام بیونیک در بخش جراحی پلاستیک، ترمیمی و زیبایی MedUni وین این جنبه از تعامل بین اعصاب و عضلات، که قبلاً برای علم ناشناخته بود، را در این مطالعه با تحقیقات پیش بالینی آن بر روی اعصاب و عضلات صورت کشف کردند. پس از آسیب یا قطع شدن عصب، دیگر قادر به کنترل عملکرد حرکتی عضلات صورت نیست و در نتیجه در مدل حیوانی، صورت فلج می شود.

در برخی موارد، دانشمندان روزها یا هفته‌ها پس از ضایعه عصبی، بهبود خودبه‌خودی عملکرد عضلانی را مشاهده کردند. با استفاده از تکنیک‌های جدید و پیچیده، آنها توانستند ثابت کنند که سیستم عصبی خودمختار عملکرد عصب آسیب‌دیده را بر عهده می‌گیرد.

تا به حال، ما نمی‌دانستیم که سیستم عصبی خودمختار می‌تواند عملکرد حرکتی ماهیچه‌ها را با تکانه‌های عصبی کنترل کند. همانطور که در آزمایش‌هایمان دیدیم، رشته‌های عصبی پاراسمپاتیک سیناپس‌های عصبی عضلانی عملکردی جدیدی را برای انجام این کار تشکیل می‌دهند.

ولاد ترشنکو، نویسنده اول، با تشریح یافته‌های کلیدی این مطالعه توضیح می‌دهد که در همان زمان، الگوهای تارهای عضلانی اصلاح می‌شوند و از این رو، ویژگی‌های فیزیولوژیکی ماهیچه‌هایی که به طور مستقل دوباره عصب‌گذاری می‌شوند، تغییر می‌کنند.

به دنبال صدمات یا بیماری های خاص، اعصاب می توانند به طور موقت یا دائمی توانایی خود را برای کنترل حرکتی عضلات از دست بدهند. مفاهیم درمانی به خوبی تثبیت شده مانند جابجایی اعصاب یا پیوند عصبی در حال حاضر برای رفع نقص حرکتی ناشی از آن در دسترس هستند.

با این حال، نتایج بالینی ممکن است تحت تأثیر عوامل متعددی مانند سرعت آهسته بازسازی عصب یا فقدان اعصاب دهنده قرار گیرد. ولاد ترشنکو می گوید: با شناسایی این توانایی ناشناخته قبلی سیستم عصبی خودمختار، یک بازیگر بالقوه جدید در بازسازی عصبی کشف کرده ایم.

بنابراین نتایج مطالعه ما می تواند به بهبود اقدامات درمانی موجود و توسعه اقدامات جدید در آینده کمک کند. انتظار می رود مطالعات بعدی دانش ما را در مورد این جنبه جدید سیستم عصبی عضلانی عمیق تر کند. یکی از سوالاتی که باید به آن پرداخته شود این است که آیا و چگونه می توان فیبرهای عصبی خودمختار را با جراحی به منظور بازیابی عملکرد عضلانی به صورت موقت یا دائم جابجا کرد.
این مطالعه در Journal of Neuroscience منتشر شد.
منبع: news-medical
مترجم: سید سپهر ارومیهء

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا