آسپرین می تواند مانع شکستگی استخوان شود؟

به گزارش سیناپرس همدان، این تیم در مقاله خود که در JAMA Internal Medicine منتشر شده است، مطالعه خود را که شامل دادن دوز روزانه آسپرین یا دارونما به هزاران فرد مسن بود، توصیف می کند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که افراد مسن می توانند از مصرف روزانه یک دوز آسپرین سود ببرند. مزیت اصلی آن کاهش خطر حملات قلبی است، اما برخی در زمینه پزشکی معتقدند که ممکن است با کاهش حوادث عروق مغزی یا حتی کاهش زوال شناختی، زوال فیزیکی را نیز کاهش دهد. در این تلاش جدید، محققان به این فکر افتادند که آیا مصرف یک آسپرین در روز ممکن است خطر شکستگی در هنگام حوادثی مانند زمین خوردن را کاهش دهد.

برای پی بردن به این موضوع، محققان یک مطالعه فرعی ASPREE-FRACTURE انجام دادند، از 16703 سالمند که در یک جامعه بازنشستگی زندگی می کردند (که ناتوانی جسمی نداشتند، از زوال عقل رنج نمی بردند، یا بیماری قلبی عروقی نداشتند) خواستند که هر روز یک قرص مصرف کنند، تقریباً به نیمی از آنها دوز پایین آسپرین داده شد و نیمی دیگر دارونما دریافت کردند. این مطالعه طی سال‌های 2010 تا 2014 انجام شد و همچنین شامل پیگیری سوابق پزشکی داوطلبان برای ردیابی وقایعی بود که منجر به شکستگی استخوان می‌شد.

محققان دریافتند که دادن آسپرین به داوطلبان احتمال شکستگی استخوان در هنگام تصادفات را کاهش نمی دهد. آنها همچنین از اینکه دریافتند گروهی که آسپرین مصرف می‌کردند، 17 درصد سقوط‌های جدی‌تری نسبت به گروه دارونما تجربه کردند، متعجب شدند.

محققان نتوانستند میزان بالاتر سقوط جدی در گروه آسپرین را توضیح دهند، اما نشان دادند که ممکن است به دلیل تاثیر آسپرین بر توانایی جلوگیری از افتادن باشد. محققان خاطرنشان کردند که این یافته دوچندان غافلگیرکننده بود، زیرا در تضاد با این ایده بود که به نظر می‌رسد افرادی که کمتر به زوال عقل یا بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند (به دلیل مصرف آسپرین) احتمال سقوط کمتری دارند.

آنها همچنین اذعان می‌کنند که محدودیت‌هایی در این مطالعه وجود داشت که می‌توانست بر نتایج تأثیر بگذارد، مانند ناتوانی در تعمیم یافته‌هایی که شامل افراد مسن کمتر سالم می‌شد. آنها همچنین خاطرنشان می کنند که مدت زمان مطالعه ممکن است برای دیدن نتایج واقعی به اندازه کافی طولانی نبوده باشد.
این مطالعه در ژورنال JAMA Internal Medicine منتشر شد.

منبع: medicalxpress
مترجم: سید سپهر ارومیهء
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا