درمان با آنتی بادی به عنوان ابزار جدید در برابر مالاریا

به گزارش سیناپرس همدان، مالاریا در سال 2020 بیش از 620000 نفر را کشت و 241 میلیون نفر را که عمدتاً کودکان زیر 5 سال در آفریقا بودند، بیمار کرد. سازمان جهانی بهداشت اولین واکسن مجاز مالاریا را برای کودکان تولید می کند، اما این واکسن حدود 30 درصد موثر است و به چهار دوز برای ایجاد ایمنی نیاز دارد.

مطالعه جدید، رویکرد بسیار متفاوتی را آزمایش کرد: دادن دوز زیادی از آنتی‌بادی‌های آزمایشگاهی برای مبارزه با مالاریا به جای وابستگی به سیستم ایمنی برای ساختن مقدار کافی از همان مسدودکننده‌های عفونت پس از واکسیناسیون.

دکتر کاسوم کاینتائو از دانشگاه علوم، تکنیک ها و فناوری ها در باماکو، مالی، که به هدایت مطالعه در روستاهای کالیفابوگو و تورودو کمک کرد، گفت: واکسن موجود به اندازه کافی از افراد محافظت نمی کند.

تحقیقات دیگر نشان داده است که، در این روستاها در فصل مالاریا، مردم به طور متوسط دو بار در روز توسط پشه های آلوده گزیده می شوند.
این آنتی بادی آزمایشی که توسط محققان مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده ساخته شد، توسط IV (تجویز درون وریدی) داده شد، زیرا تحویل آن در مقیاس بزرگ دشوار بود. اما یافته‌های دلگرم‌کننده، نوید خوبی برای یک نسخه کامل با سهولت استفاده می دهد که از دانش همان دانشمندانی است که در آزمایش های اولیه روی نوزادان، کودکان و بزرگسالان پاسخ گرفته اند.

تحقیقات دولت ایالات متحده در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد و در یک نشست پزشکی در سیاتل ارائه شد.

این آنتی بادی با شکستن چرخه زندگی انگل که از طریق نیش پشه پخش می شود، عمل می کند. واکسن، این انگل های نابالغ را قبل از ورود به کبد هدف قرار می دهد، جایی که می توانند بالغ و تکثیر شوند. این دارو، از یک آنتی بادی گرفته شده از یک داوطلب که واکسن مالاریا دریافت کرده بود، ساخته شد.

این تحقیق شامل 330 بزرگسال در مالی بود که یکی از دو دوز مختلف آنتی بادی یا تزریق ساختگی (به عنوان موارد شاهد) را دریافت کردند. همه آنها هر دو هفته یک بار به مدت 24 هفته برای عفونت مالاریا آزمایش شدند. در پایان این تحقیقات هر کس بیمار بود درمان شد.
عفونت با آزمایش خون در 20 نفری که دوز بالاتر، 39 نفری که دوز کمتری دریافت کردند و 86 نفری که دارونما دریافت کردند، بررسی شد. دوز بالاتر در مقایسه با دارونما 88 درصد مؤثر بود. دوز پایین تر 75 درصد موثر بود.

محافظت ممکن است در طول چند ماه از فصل مالاریا ادامه یابد. ایده این است که روزی از آن در کنار سایر روش‌های پیشگیری از مالاریا مانند قرص‌های مالاریا، پشه‌بند و واکسن‌ها استفاده شود. هزینه ساخت آن نامشخص است، اما یک تخمین نشان می‌دهد که می‌توان آنتی‌بادی‌های آزمایشگاهی را با قیمتی کمتر از ۵ دلار به ازای هر کودک در هر فصل مالاریا داد.

دکتر یوهانا دیلی از کالج پزشکی آلبرت اینشتین در نیویورک، گفت: آنتی‌بادی‌های آزمایشگاهی برای درمان سرطان، بیماری‌های خودایمنی و COVID-19 استفاده می‌شوند. خبر خوب این است که اکنون یک درمان مبتنی بر ایمنی دیگر برای کنترل مالاریا داریم.

این مطالعه در New England Journal of Medicine منتشر شد.
منبع: medicalxpress

مترجم: کیانوش کرمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا