آیا مصرف گوشت قرمز برای بدن ضرر دارد؟

به گزارش سیناپرس، نظرات در مورد اینکه چه چیزی سالم است به قدری فراوان و سریع منتشر می شود، که عموم مردم سردرگم می شوند و اغلب برای فهمیدن درستی آن تلاش می کنند.

اما یک بررسی گسترده جدید که در روزهای اخیر منتشر شد، با ارزیابی شواهد موجود در مورد طیف وسیعی از موضوعات بهداشتی و دادن رتبه یک ستاره به آن، به دنبال فراتر رفتن نسبت به آخرین مطالعه است.
موسسه سنجش و ارزیابی سلامت (IHME) مستقر در ایالات متحده، که به یک مرجع جهانی برای آمار سلامت تبدیل شده است، تحقیقات موجود در 180 زمینه را تجزیه و تحلیل کرد تا دریابد که یک عامل خطر خاص، مانند سیگار کشیدن، چقدر با یک پیامد سلامتی، مانند سرطان ریه مرتبط است.
ارتباط بین سیگار کشیدن و سرطان ریه بالاترین رتبه (پنج ستاره) را به خود اختصاص داده است، و همچنین ارتباطی بین فشار خون بالا و بیماری قلبی وجود دارد، به این معنی که شواهد محکم است و بعید است در آینده تغییر کند.
با این حال، نزدیک به دو سوم از روابط خطر-نتیجه تنها یک یا دو ستاره دریافت کردند، که نشان می‌دهد که اثبات بسیاری از توصیه‌های بهداشتی که مردم به طور گسترده به آن اعتقاد دارند، ضعیف‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شد.

به عنوان مثال، شواهدی مبنی بر ارتباط بین مصرف زیاد گوشت قرمز فرآوری نشده و سکته مغزی تنها یک ستاره داده شد، به این معنی که هیچ مدرکی دال بر این ارتباط، وجود نداشت.
طبق تحقیقات، به ارتباط بین مصرف گوشت قرمز و سرطان روده بزرگ، سرطان سینه، بیماری ایسکمیک قلب و دیابت همگی دو ستاره داده شد. کریستوفر موری، مدیر IHME و نویسنده ارشد چندین مطالعه "اثبات حقیقت" منتشر شده در مجله Nature Medicine، گفت که بسیار شگفت زده شده است که چگونه امکان دارد بسیاری از روابط خطر و نتیجه در مورد رژیم غذایی نسبتا ضعیف هستند.
موری در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که متاآنالیز، ناشی از این نگرانی است که همه، آخرین مطالعه منتشر شده را دنبال می‌کنند، حتی اگر نتایج، اغلب از یک سو به سوی دیگر متناقض باشد.
موری گفت: محققان به تحقیقات موجود در مورد موضوعات این چنینی نگاه کردند، اعداد را بررسی کردند تا ارتباطی پیدا کنند، سپس پرسیدند "محافظه کارانه ترین تفسیر شواهد چیست؟"
مصرف سبزیجات چطور؟
محققان با بررسی 50 مطالعه که شامل 4.6 میلیون شرکت کننده در 34 کشور بود، بررسی کردند که چگونه خوردن سبزیجات بیشتر، بر طیفی از پیامدهای سلامتی تأثیر می گذارد.
جفری استناوی، اپیدمیولوژیست و یکی از نویسندگان مطالعه IHME گفت: افزایش میزان مصرف سبزیجات از صفر به چهار روز، منجر به کاهش 23 درصدی در خطر سکته مغزی ایسکمیک در جوامع مورد مطالعه شد و این ارتباط درجه اعتبار سه ستاره را گرفت. از سوی دیگر، ارتباط بین مصرف سبزیجات و دیابت نوع دو تنها یک ستاره دریافت کرد.
اما استناوی گفت: حتی در محافظه‌کارانه‌ترین تفسیر شواهد، مصرف سبزیجات به طور قابل توجهی با کاهش خطر بیماری های مزمن مرتبط است. کارشناسانی که در این تحقیق شرکت نداشتند آن را جالب خواندند، اما نسبت به ساده سازی بیش از حد هشدار دادند.
کوین مک‌کانوی، متخصص آمار در دانشگاه آزاد بریتانیا، نگران است که وقتی مطالعات پیچیده به رتبه‌بندی ستاره‌ای خلاصه می‌شود، بسیاری از موارد ناگزیر از بین می‌رود.
دون ملور، متخصص تغذیه در دانشگاه آستون بریتانیا، گفت که تحقیقات مربوط به گوشت قرمز غافلگیر کننده نیست زیرا این تحقیقات بر روی محصولات فرآوری نشده، تمرکز کرده است.
IHME گفت که قصد دارد یافته های خود را با ورود تحقیقات جدید به روز کند، امیدوار است که ابزار جدید، انتخاب های مردم و سیاست گذاران را هدایت کند.
همچنین به زودی یافته‌های مربوط به سایر روابط بهداشتی از جمله موارد مرتبط با نوشیدنی ها، آلودگی هوا و سایر عوامل رژیمی را منتشر خواهد کرد.
او گفت: این مقالات در مورد مصرف گوشت قرمز فرآوری شده، مانند همبرگر، سوسیس و کالباس که با خطرات بالاتری از بیماری همراه بوده است، گزارشی ارائه نکرده اند.
منبع: medicalxpress.com