ورزش ممکن است کلید ایجاد درمان برای اختلال حرکتی نادر باشد

به گزارش سیناپرس، از هر 100000 نفر 1 نفر را تحت تأثیر قرار می دهد، به ندرت SCA6 توجه محدودی را از سوی محققان پزشکی به خود جلب کرده است. تا به امروز، هیچ درمان شناخته شده ای برای این بیماری وجود ندارد و تنها، گزینه های محدودی دارد.
اکنون، تیمی از محققان دانشگاه مک گیل متخصص در SCA6 و سایر اشکال آتاکسی، یافته‌هایی را منتشر کرده‌اند که نه تنها برای مبتلایان به SCA6 امید ایجاد می‌کند، بلکه ممکن است راه را برای توسعه درمان‌هایی برای سایر اختلالات حرکتی نیز باز کند.
در موش‌های مبتلا به SCA6، تیم مک‌گیل به سرپرستی پروفسور زیست‌شناسی آلانا وات، دریافتند که ورزش سلامت سلول‌های مخچه، بخشی از مغز که در SCA6 و سایر آتاکسی‌ها نقش دارد، بازیابی می‌کند. محققان دریافتند دلیل این بهبود این بود که ورزش باعث افزایش سطح فاکتور نوروتروفیک مشتق شده از مغز (BDNF) می شود، ماده ای که به طور طبیعی در مغز وجود دارد و از رشد و توسعه سلول های عصبی حمایت می کند. نکته مهمی که برای بیماران مبتلا به اختلال حرکتی، که ورزش برای آنها ممکن است همیشه امکان پذیر نباشد، این است که تیم در تحقیقات خود نشان داد، دارویی که عملکرد BDNF را تقلید می کند، می تواند به همان اندازه ورزش موثر باشد، حتی اگر بهتر عمل نکند.

مداخله زودهنگام بسیار مهم است
محققان همچنین دریافتند که سطح BDNF در موش‌های SCA6 قبل از شروع مشکلات حرکتی کاهش یافته است. آنها دریافتند که این دارو تنها در صورتی که قبل از شروع علائم ظاهری قابل مشاهده تجویز شده باشد، باعث کاهش زوال عصبی می شود.
آنا کوک، نویسنده ارشد این مقاله، گفت: این چیزی نیست که ما واقعاً در مورد SCA6 می‌دانستیم. اگر این تغییرات اولیه در مغز وجود داشته باشد که مردم حتی از آن اطلاعی ندارند، از غربالگری ژنتیکی بیشتر و مداخله زودهنگام برای این بیماری های نادر حمایت می شود.

منبع: medicalxpress.com