قایق های باکتریایی عملیات دارو رسانی را انجام خواهند داد

به گزارش سیناپرس، دارورسانی خوراکی، رایج ترین راه برای تجویز دارو است، اما همیشه موثرترین راه نیست. گاهی اوقات مقدار بسیار کمی از دارویی که بیمار می خورد در نهایت جذب می شود. داروهای خوراکی با نفوذپذیری کم باید در دوزهای ده تا سی برابر بیشتر نسبت به تزریق داخل وریدی تجویز شوند تا اثرات درمانی مورد نظر حاصل شود. این باعث عوارض جانبی خارج از هدف می شود و تولید دارو را گران تر می کند.
در مطالعه اخیرکه در  Science Advances منتشر شده، دیپتیمن چودوری، بیوشیمیدان در موسسه مهندسی و فناوری تاپار، روشی خلاقانه برای افزایش شانس متابولیزه شدن و جذب دارو ایجاد کرد و آن تبدیل باکتری ها به یک قایق برای حامل دارو است.
چودوری و تیم محققانش یک سیستم "باکتری-قایق" ایجاد کردند که نانوذرات بارگذاری شده با دارو را در پوشش بیوفیلم باکتری L. reuteri محصور می کند. این بیوفیلم حاوی قندها و پروتئین‌های متصل‌کننده موکوس است که باکتری‌های درمانی را قادر می‌سازد تا برای چند روز در پوشش روده لنگر بیاندازند و باعث آزاد شدن مداوم دارو از طریق پوشش بیوفیلم ‌شوند.
کوانین هو، دانشمند داروسازی در دانشگاه ویسکانسین-مدیسون، گفت: این روش تأثیر قابل توجهی در زمینه پژوهش های دانشگاهی یا صنعتی ایجاد می کند زیرا پتانسیل کاهش دوز دارو و به طور بالقوه افزایش اثربخشی درمان را دارد. این تحقیقات برای چگونگی استفاده از سیستم تحویل طبیعی برای افزایش اثربخشی دارورسانی الهام بخش خواهد بود.
تیم چودوری قابلیت‌های دارورسانی سیستم باکتریوقایق را در یک مدل موش مبتلا به تومور آزمایش کردند. غلظت پلاسمایی داروی ضد سرطان خوراکی 5-FU در سه ساعت به اوج خود رسید و هشت ساعت پس از تجویز دیگر قابل تشخیص نبود. با این حال، 5-FU تحویل شده توسط قایق باکتریایی تا 24 ساعت در گردش خون باقی ماند.
موش هایی که داروی استاندارد خوراکی دریافت کردند و موش هایی که نصف دوز داروی تحویل داده شده با قایق باکتریایی را دریافت کردند، کاهشی برابر در تومورهای خود نشان دادند که نشان می دهد قایق باکتریایی به مقادیر کمتر دارو اجازه می دهد تا اثر بالینی قابل توجهی ایجاد کند. در اندازه گیری عوارض جانبی، نصف دوز آزاد شده توسط قایق باکتریایی هیچ سمیت کبدی ایجاد نکرد، در حالی که دوز کامل داروی معمولی باعث تخریب مویرگی کبد شد.
چودوری خوشبین است که این سیستم دارورسانی ممکن است روزی به طور گسترده برای داروهای نامحلول یا دارای نفوذپذیری پایین مورد استفاده قرار گیرد. او گفت: این روش پتانسیل بسیار زیادی دارد زیرا این سیستم خاص، شما را ملزم نمی کند که ترکیب شیمیایی دارو را تغییر دهید. در واقع می تواند قدرت هر دارویی را بدون دست بردن در ساختار آن افزایش دهد.
منبع: drugdiscoverynews.com
مترجم: کیانوش کرمی
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا