سرطان کلیه، ریه، مثانه و پوست ره آورد مواجهه با آرسنیک

زهرا کشت پور املشی در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس، اظهار کرد:  آرسنیک ها جزو مواد تیتر یک محسوب می شوند و تیتر یک به این معنی است که بسیار سرطانزا بوده و باید در طول زندگی از آرسنیک ها دوری کنیم.

وی افزود: کارسینوژن ها در طولانی مدت موجب تغییر نسخه هسته سلول ها می شوند و روند سلول را از حالت عادی خارج می کنند و به این ترتیب سلولها را به سمت سرطانی شدن پیش می برند.

دکتر املشی ادامه داد: آرسنیک پتانسیل سرطانی کردن سلولها را دارد و می تواند در چرخه زندگی انسان ها از طریق آب آلوده به آرسنیک، غذای آلوده به آرسنیک از جمله غذاهای دریایی ،برنج  و آب آلوده یافت شود.

وی خاطرنشان کرد: آرسنیک از راه تنفس، تماس پوست، و خوردن غذاها و آب های آلوده وارد بدن می شود و رسوب می کند، به این ترتیب رسوب این مواد که جزو کارسینوژن ها محسوب می شوند بسیار مضر هستند.

این متخصص آنکولوژی تصریح کرد:  استحمام با آب آلودده و شستشوی بدن با آب آلوده به آرسنیک بسیار خطرآفرین بوده و در طولانی مدت مشکلات پوستی از جمله سرطان پوست ایجاد می کند.

وی گفت: مواجهه یک بار با آرسنیک احتمال کمتری برای سرطان زایی دارد، اما مواجهه طولانی مدت بیش از یک تا دو ماه انسان را در معرض ابتلا به سرطان قرار می دهد.

دکتر املشی با بیان اینکه مواجهه با آرسنیک احتمال ابتلا به سرطان های پوست، مثانه، کلیه و ریه را افزایش می دهد، تصریح کرد: این ماده سمی برای کودکان مسمومیت بیشتری ایجاد می کند و کودکان بعد از مواجهه با این ماده سمی ممکن است با علائمی مانند شکم درد، تهوع و سایر مصادیق مواجه شوند که در نهایت در مواجهه طولانی مدت ریسک ابتلا به سرطان در آنها افزایش می یابد.

وی گفت: در افراد مسن به علت پیر بودن سلولها، ریسک ابتلا به سرطان در افراد مسنی که مواجهه با آرسنیک دارند، افزایش می یابد، بنابراین بهتر است، از کارسینوژن ها به ویژه آرسنیک ها دوری کنیم.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا