ربات الکترومغناطیسی کوچکی که به سرعت می دود و پس از له شدن دوباره شکل می گیرد

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، یک ربات مرکب کوچکتر از یک تمبر پستی می تواند 70 برابر طول بدن خود را در هر ثانیه طی کند  و بیش از سه برابر سریعتر از یک یوزپلنگ، نسبت به اندازه خود ربات سریع است.

مارتین کالتنبرونر از دانشگاه یوهانس کپلر لینز در اتریش می‌گوید: «این واقعاً سریع است و صادقانه بگویم، کمی غافلگیرکننده بود. ما در واقع نسخه بهتری از یک دوربین پرسرعت را در طول آزمایش خریدیم زیرا دوربینی که داشتیم به اندازه کافی خوب نبود.

او و همکارانش ربات نرم و فوق سریع را از یک ماده لاستیکی ساختند و آن را با جریان های الکتریکی و میدان مغناطیسی کنترل کردند. آنها امیدوارند که در نهایت در پزشکی، برای رساندن داروها یا انجام اقدامات در داخل بدن انسان استفاده شود.

این ربات از یک ماده الاستیک ساخته شده است که به شکل U وارونه با سیم‌های فلزی تعبیه‌شده از میان آن می‌گذرد. هنگامی که جریان های الکتریکی در آن سیم ها با یک میدان مغناطیسی در محیط ربات تعامل می کنند، حرکت می کند.

محققان ربات را به سیم های مسی متصل کردند و آن را در کنار آهنربای بزرگ قرار دادند. آنها همچنین آن را در حالت بدون اتصال کنترل کردند و جریان را با یک باتری کوله پشتی مانند نصب شده در بالای ربات ایجاد کردند. این تیم دو شکل مختلف را برای پای ربات آزمایش کردند، یکی L شکل و دیگری به شکل دندانه های اره تا از روشی که چنگال حیوانات برای کشش ایجاد می کند، تقلید کند.

چندین ماه طول کشید تا یک طرح پای خوب پیدا شود. اما اکنون ربات می تواند روی هر سطح صافی مانند لاستیک، چوب یا کاغذ راه برود.

ربات چه زمانی که به سیم متصل بود و چه زمانی که باتری را حمل می کرد، می توانست بدود، به صورت دایره ای بچرخد، در آب شنا کند، از روی موانع کوچک بپرد و محموله حمل کند. این ربات در زمان اتصال سریع ترین بود و بیش از 17 برابر سریعتر از ربات های نرم قبلی کار می کرد.

کوین چن از موسسه فناوری ماساچوست می‌گوید که چگالی توان فوق‌العاده بالایی برای یک ربات نرم دارد، به این معنی که می‌تواند از قدرت زیادی در بدنه نسبتا کوچک خود استفاده کند. او می‌گوید: «با چگالی توان بالاتر، یک ربات می‌تواند محموله بیشتری را حمل کند، پرواز سریع‌تری انجام دهد و مانورهای تهاجمی مانند سالتو انجام دهد».

این ربات در حال حاضر می‌تواند کمتر از نیم ساعت کار کند، اما کالتنبرونر می‌گوید که تیم قصد دارد ربات را مستقل‌تر کند. او می‌گوید که این کار باعث می‌شود سرعت آن در محیط‌های مختلف، از جمله برای مقاصد پزشکی، کار کند.

منبع: newscientist.com

مترجم: کیانوش کرمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا