قلب 2خوک با موفقیت به بیماران مرگ مغزی پیوند زده شد

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، این روش اکنون یک گام به تایید آزمایشات توسط FDA در بیماران زنده نزدیکتر شده است

بر اساس گزارش ها، این جراحی ها به رهبری دکتر نادر معظمی، جراح قلب در مرکز پزشکی NYU Langone Health در شهر نیویورک، در ماه های ژوئن و جولای انجام شد. طبق گزارش ها در ماه مارس، در اوایل سال جاری، گروه دیگری از پزشکان از مرکز پزشکی دانشگاه مریلند قلب خوک را به بیمار دیگری پیوند زدند که دو ماه پس از عمل درگذشت.

معظمی و تیمش برای دو عمل جراحی اخیر، قلب دو خوک اصلاح شده ژنتیکی را به دو بیمار تازه مرگ مغزی شده، لورنس کلی ۷۲ ساله و آلوا کاپوانو ۶۴ ساله، که به دستگاه ونتیلاتور متصل بودند پیوند زدند.

بر اساس گزارش ها، هر دو بیمار سابقه طولانی بیماری قلبی داشتند. پس از پیوند، بیماران داروهای استاندارد پس از پیوند را دریافت کردند. پزشکان به مدت سه روز عملکرد قلب بیماران را زیر نظر گرفتند اما هیچ نشانه ای از رد اولیه اندام مشاهده نکردند. نمایندگان NYU Langone Health در بیانیه ای گفتند: پس از جراحی ها از تجهیزات پشتیبانی مکانیکی اضافی استفاده نشد.

دکتر رابرت مونتگومری، مدیر مؤسسه پیوند لانگون نیویورک، گفت: عمل بر روی فرد متوفی در مقایسه با بیماران زنده مطالعه عمیق‌تری را در مورد اینکه بدن گیرندگان قلب خوک‌ها را تحمل می‌کند، امکان‌پذیر کرد. ما می‌توانیم نظارت‌های مکرر بیشتری انجام دهیم و واقعاً ابعاد زیست شناسی آن را درک کنیم و همه ناشناخته‌ها را بشناسیم.

بر اساس گزارش کتابخانه ملی پزشکی، اولین پیوند عضو حیوانی به انسان، پیوند قرنیه از خوک بود که در سال 1838 انجام شد. از آن زمان، چنین تلاش هایی تا حد زیادی ناموفق بوده است، زیرا سیستم ایمنی انسان به طور معمول به عضو پیوندی از طرف حیوان به عنوان یک جسم خارجی حمله می کند و آن را پس میزند. براساس گزارش ها، در سال‌های اخیر، محققان با اصلاح ژنتیکی خوک‌ها به منظور ایجاد شباهت بیشتر ژنتیکی به اندام‌های بدن انسان، مشکل این پس زدن پیوند را رفع کردند. آنها با تعدیل رشد اندام و کاهش احتمال دفع آن توسط سیستم ایمنی گیرنده، سیستم ایمنی را فریب می دهند.

بر اساس گزارش شبکه پیوند اعضا ایالات متحده (UNOS)، بیش از 105000 آمریکایی در لیست انتظار برای پیوند عضو هستند. Nature گزارش داد که سازمان غذا و دارو (FDA) در حال بررسی آزمایشاتی است که قلب یا کلیه های خوک اصلاح شده ژنتیکی را به بیماران داوطلب پیوند بزند. به گفته NYU Langone Health، موفقیت دو عمل جراحی اخیر به محققان کمک می کند تا یک قدم به موفقیت نزدیک تر شوند.

منبع: livescience.com