کودکان از دوران کودکی ضدآفتاب استفاده کنند

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، دکتر محمدرضا سبحان اظهار کرد: بسیاری از سرطان های شایع پوست ناشی از نور خورشید هستند و uv باعث ایجاد و پیشرفت سرطان های پوستی می شوند.

وی ادامه داد: دومین اثر مضری که نور خورشید بر روی پوست می گذارد، پدیده پیری بر روی پوست است که باعث ایجاد چین و چروک ها بر روی پوست همچنین ایجاد لک های پوستی و شلی پوست می شود.

دکتر سبحان استفاده از ضدآفتاب ها در پیشگیری از آسیب های پوستی را بسیار موثر خواند و گفت: ضد آفتاب ها به دو دسته تقسیم می شوند که شامل ضدآفتاب فیزیکی و شیمیایی است که در نوع شیمیایی، فیلترهای ارگانیک، اشعه UV را جذب می کند اما در نوع فیزیکی مانند زینک اکساید و تیتانیوم دی اکساید عوامل فیزیکی، هم اشعه UV را جذب می کنند و مقداری از آن را بازتاب می دهند.

وی با اشاره به ویژگی های ضد آفتاب خوب، تصریح کرد: ضد آفتاب خوب باید سازگار با پوست هر فرد باشد، چرا که انواع مختلفی از پوست ها را داریم به گونه ای که برخی پوست ها چرب، جوش دار، پوست خشک، پوست دارای منافذ و پوست های معمولی داریم که به این ترتیب باید ضد آفتاب متناسب با پوست استفاده شود.

این متخصص پوست خاطرنشان کرد: هر فرد باید ضدآفتاب متناسب با پوست خود را استفاده کند چرا که یکی از نکات بسیار مهم در استفاده از ضدآفتاب ، قابل تحمل بودن و راحتی استفاده است.

وی ادامه داد: اگر فردی تشخیص نمی دهد که پوستش از چه نوعی است، می تواند با پزشک متخصص پوست مشورت کند، همچنین در برخی موارد پوست برخی افراد در برخی نقاط خشک و در برخی نقاط ممکن است چرب باشد، بنابراین مراجعه به پزشک متخصص پوست و مشورت با وی، می تواند در استفاده از انواع مختلف ضدآفتاب کمک کننده باشد.

دکتر سبحان یادآو شد: یک فاکتور  بر روی ضدآفتاب ها درج شده که تحت عنوان SPF گفته می شود، که فاکتور محاظت از نور خورشید است که در کشور ما عدد 30 و بالاتر مطلوب است.

وی به نحوه استفاده از ضدآفتاب اشاره کرد و افزود: حداقل 15 تا 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن باید از ضدآفتاب استفاده شود همچنین فردی که به مدت چند ساعت بیشتر زیر آفتاب باقی بماند باید هر دو ساعت یک بار ضدآفتاب خود را تجدید کنند.

این پزشک متخصص گفت: در ساعت های 10 صبح تا 16 بعد از ظهر که میزان اشعه نور خورشید به اوج می رسد  چه در زمستان و چه در تابستان باید حتما از ضد آفتاب استفاده و در صورت لزوم تجدید شود.

دکتر سبحان در ادامه بیان کرد: استفاده به میزان کافی از ضدآفتاب بسیار مهم است، در مورد پوست صورت باید یک بند انگشت از ضدآفتاب استفاده شود تا پوشش صورت کامل باشد و اثر محافظتی از پوست انجام شود و سایر مناطق از جمله دست ها که در معرض اشعه نورخورشید قرار می گیرند باید در آن مناطقt ضد آفتاب استفاده شود.

وی استفاده از ضدآفتاب از دوران کودکی را بسیار مهم خواند و ادامه داد: 80 درصد ضایعاتی که در پوست ایجاد می شود، بیشتر در افرادی است که قبل از 18 سال در معرض آفتاب سوختگی ها و نور خورشید شدید بوده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا