مراجعه روزانه 21 مورد حیوان گزیدگی در همدان

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، دکتر فاطمه ترکمان‌اسدی با بیان اینکه سال گذشته ۷۶۸۲ مورد حیوان گزیدگی در سطح استان گزارش شده است ادامه داد: استان همدان ۲.۹ درصد از کل حیوان گزیدگی ها در سطح کشور را به خود اختصاص داده است که کاهش این آمار نیازمند اهتمام جدی است.

وی اضافه کرد: ۴۵ درصد ازاین موارد حیوان گزیدگی در مناطق شهری و ۵۵ درصد در مناطق روستایی اتفاق افتاده است.

معاون بهداشتی دانشگاه ادامه داد: ۷۵ درصد از این حیوان گزیدگی‌ها مربوط به سگ، ۲۱ درصد گربه و مابقی مربوط به سایر حیوانات است.

وی عنوان کرد: ۸۲ درصد سگ‌هایی که افراد را مورد گزش قرار داده اند سگ‌های صاحب‌دار(خانگی یا گله) بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه با تاکید بر قوت‌بخشی به عملکرد کمیته بین بخشی حیوانات زیان‌بار گفت: سال گذشته ۱۴ مورد مرگ به علت حیوان‌گزیدگی و ابتلا به بیماری هاری در کشور گزارش شده است.

دکتر ترکمان‌اسدی عدم کنترل سگ‌های ولگرد را یکی از علل افزایش حیوان‌گزیدگی عنوان کرد و غذا دادن انسان‌ها به حیوانات ولگرد وارتباط بیشتر انسان‌ها با حیوانات به خصوص در مناطق شهری را از دیگر علل افزایش حیوان‌گزیدگی عنوان کرد.

وی ادامه داد: والدین از تماس‌های بی‌مورد کودکان با حیوانات خودداری کرده و با آموزش صحیح به نوجوانان از آنها در مقابل حیوان‌گزیدگی مراقبت کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه با بیان اینکه بیشتر گزش‌ها از ۶ صبح تا ۶ عصراتفاق می‌افتد، افزود: با توجه به اینکه در روستاها از سگ‌ها به عنوان نگهبان استفاده می‌شود تاکید شود تا سگ‌ها در طول روز بسته نگه داشته شوند.

دکتر ترکمان یادآور شد: هم‌اکنون مراکز ارائه دهنده خدمات پیشگیری هاری بصورت ۲۴ ساعته آماده ارائه خدمات و واکسیناسیون رایگان برای افرادی است که در معرض حیوان‌گزیدگی قرار گرفته‌اند.

وی گفت: مردم باید در مرحله اول با راه‌های پیشگیری از حیوان گزیدگی آشنا شده و در صورت بروز حیوان گزیدگی اقدامات اولیه از جمله شستشوی محل گزیدگی به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با آب و صابون را انجام داده و در مرحله بعد حتما برای انجام واکسیناسیون اقدام کنند.

دکتر ترکمان‌اسدی عنوان کرد: در صورتی که در همان لحظات اولیه بعد از گزش، محل گزش با آب و صابون شست و شو داده شود و پس از آن نیز با مراجعه به مراکز بهداشت برای تزریق واکسن هاری اقدام شود، می‌توان به نجات جان فرد و پیشگیری از ابتلا به بیماری هاری در او امیدوار بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا