واکسن آبله تا چه حد از آبله میمونی پیشگیری می کند؟

دکتر فاطمه ترکمان اسدی، در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس، اظهار کرد: واکسن آبله می تواند برای پیشگیری بعد از مواجهه در آبله میمونی در افراد با تماس نزدیک و خطر ابتلای شدید به بیماری استفاده شود که محافظت در طول زمان کاهش می یابد، اما مطالعات نشان می دهد اثر محافظتی واکسن آبله تا 20 سال می تواند باقی بماند.

وی با بیان اینه برخلاف گزارش 123 مورد بیماری آبله میمونی در کشورهای اروپایی، آمریکایی و آفریقایی تا کنون هیچ مورد قطعی در ایران گزارش نشده است، اما باید مراقب بروز این بیماری در ایران نیز باشیم.

دکتر ترکمان اسدی به انتقال بیماری اشاره و اضافه کرد: انتقال این بیماری از انسان به انسان، با تماس نزدیک از طریق قطرات تنفسی همچنین از طریق ضایعات پوستی روی بدن فردآلوده صورت می گیرد.

معاون بهداشتی علوم پزشکی همدان به دوره نهفتگی آبله میمونی اشاره کرد و گفت: دوره نهفتگی آبله میمومی ف یعنی از زمان ابتلا به عفونت تا شروع علائم ، معمولا 6 تا 13 روز است اما می تواند تا 21 روز هم طول بکشد.

این متخصص افزود: این بیماری که معمولا بین دو تا چهار هفته به طول می انجامد با تب، درد عضلانی، خستگی و سردرد شروع می شود و بعد از سه روزاز این علائم ابتدایی، ضایعات پوستی بصورت راش های ماکولوپاپولر پدیدار می شود.

دکتر ترکمان اسدی تصریح کرد: راش ها از مرکز به سمت محیط بدن شروع می شوند. سپس به سرعت به بقیه قسمت ها گسترش پیدا می کند. ضایعات پوستی کف دست وپا مشخصه بیماری است.

وی ادامه داد: راش ها معمولا در ادامه به شکل تاول های کوچک با مرکز فرورفته در می آیند  که بسیار خارش دار هستند همچنین تورم غدد لنفاوی از علائم اصلی آبله میمونی است که کمک می کند تا از دیگر بیماری های مشابه مثل آبله مرغان، سرخک و آبله تشخیص داده شود.

وی با بیان اینکه اکثر مبتلایان به آبله میمونی در وضعیت فعلی، بیماری خفیف داشته اند؛ یادآور شد: این ویروس می تواند در برخی گروه ها مانند کودکان،خانمهای باردار و افراد با نقص ایمنی بیماری شدید ایجاد کند.

دکتر ترکمان اسدی تاکید کرد: این بیماری مرگ و میر بالای ندارد و چند مورد از مرگ و میر این بیماری گزارش شده است و طی چند هفته بیماری خود به خود برطرف  می شود.

وی گفت: درمان به طور عمده علامتی و حمایتی بوده و افراد مبتلا باید تا زمان برطرف شدن تمام راش های پوستی قرنطینه شوند و ازفعالیت جنسی و تماس با افراد نقص ایمنی  و حیوانات خانگی نیز خودداری کنند و در اکثر موارد مبتلایان می توانند با درمان حمایتی در خانه بمانند.

دکترترکمان اسدی در پایان خاطرنشان کرد:  افراد با تماس نزدیک با مبتلایان ، باید تا 21 روز بعد از آخرین تماس خود را از نظر بروز علائم تحت نظر داشته باشند.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا