هنگام آلودگی هوا آبمیوه طبیعی و مصنوعی نخورید

آرزو کاوه ئی در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری سیناپرس بر مصرف مایعات تاکید کرد و گفت: آب بهترین نوشیدنی در شرایط آلودگی محسوب می‌شود که مواد سمی را از طریق ادرار دفع می کند.

وی ادامه داد: در شرایط آلودگی هوا بهتر است از مصرف آبمیوه های طبیعی و مصنوعی خودداری کنیم‌چرا که آب میوه های طبیعی هنگام تهیه فیبر آن جدا شده و مقدار زیادی قند به همراه دارد ، همچنین آب میوه های مصنوعی که تشکیل شده از اسانس و قند است که گزینه خوبی برای مصرف نیستند.

وی گفت: بهتر است میوه ها را بدون انجام آب گیری استفاده کنیم، سیب، پرتقال، هویج، گوجه فرنگی، کیوی و سایر میوه ها نیز بهتر است بدون آبگیری مصرف شود. 

این کارشناس ارشد تغذیه تصریح کرد: منابعی که ویتامین E دارند باید استفاده شوند چرا که خاصیت ضدالتهابی دارند که به مقادیر فراوان در بادام، پسته و زیتون یافت می‌شود که بهتر است این مغزیجات به صورت بو نداده استفاده شود.

وی تاکید کرد: تا پایان آلودگی هوا بهتر است افراد در منزل بمانند و از حضور در فضای آزاد خودداری کنند چرا که آلودگی هوا دارای ترکیبات سمی و اکسید کننده هستند که بدن با این ترکیبات واکنش التهابی نشان می‌دهد و هنگامی که در بدن التهاب به وجود می آید  موادی تشکیل می‌شود که سلول‌های های بدن را نیز به سمت سرطانی شدن پیش می‌برند.

وی با بیان اینکه بسیار ی از افراد بر مصرف شیر و لبنیات توصیه میکنند، تصریح کرد: در شرایط آلودگی هوا، مصرف شیر و لبنیات بسیار مناسب است، اما مصرف شیر و لبنیات بیشتر برای پاکسازی آلودگی های گوارشی کاربرد دارد همچنین هنگام استفاده از لبنیات بهتر است از نوع کم چرب آن استفاده شود.

این کارشناس ارشد تغذیه با بیان اینکه تحقیقات نشان می‌دهد مصرف برخی خوراکی ها بر کاهش اثرات آلودگی ها موثر است، یادآور شد: یکی از مهمترین موضوعات عدم‌استفاده از غذاهای سرخ کرده و مواد غذایی پرچرب است  چرا که سرعت اکسیداسیون را افزایش میدهد و به این ترتیب بدن را به سمت اکسید کردن پیش برده و بدن را به‌سمت بیماری سوق می دهد‌.

وی ادامه داد: از بین چربی ها کلسترول و اسیدهای چرب اشباع بدترین نوع چربی در شرایط آلودگی هستند که از جمله آنها شامل گوشتهای قرمز،  کره، روغن جامد  و کله پاچه است.

کاوه ئی خاطر نشان‌کرد: مواد غذایی کافئین دار در شرایط آلودگی هوا باید کاهش یابد چرا که این مواد باعث افزایش ضربان قلب می شود و به این ترتیب افزایش تنفس را به دنبال دارد و موجب افزایش تنفس و ورود هوای آلوده بیشتر به داخل بدن می‌شود که از جمله آنها می توان به شکلاتهای تلخ   چای پررنگ، نسکافه ، نوشابه و قهوه اشاره کرد.

وی بر استفاده از منابع حاوی آهن تاکید کرد و گفت: ترکیباتی که در آلودگی هوا وجود دارد باعث کم خونی فقر آهن می شود که  جوانه ها و حبوبات منابع خوبی از آهن هستند.

این کارشناس ارشد تغذیه تصریح  کرد:  استفاده از روغن زیتون  در شرایط آلودگی هوا بسیار موثر است که برخلاف اینکه چربی محسوب می‌شود اما جزو چربی های مفید است که توصیه می‌شود در آلودگی هوا از این چربی برای  پخت و پز استفاده شود.

وی گفت: سیب سرب بدن را به خود جذب می کند و به این ترتیب مواد سمی از بدن خارج می کند .

کاوه ئی استفاده از کلم بروکلی را در کمک به بهبود تننفس بسیار موثر خواند و گفت: استفاده از انواع کلم و سبزیجات در شرایط آلودگی هوا بسیار مفید است.

وی استفاده از سیر و پیاز به صورت خام در شرایط آلودگی هوا بسیار موثر خواند و گفت:  مصرف این مواد خوراکی در مقابل مواد اکسید کننده بسیار موثر هستند و مواد اکسیدکننده را از بدن دور میکنند، بنابراین باید در این شرایط مصرف شیر و پیاز افزایش یابد.

وی بر مصرف امگا3 در شرایط آلودگی هوا تاکید کرد و گفت: مصرف مواد حاوی امگا3  شامل ماهی، تخم کتان و گردو است که خاصیت ضدالتهابی داشته و ریسک ابتلا به آسم را کاهش می دهد.

کاوه ئی گفت: در شرایط آلودگی هوا مصرف غذاهای کنسرو شده و چیپس و پفک کاهش یابد.

وی گفت: مصرف آب انار و چای سبز در شرایط آلودگی هوا بسیار مناسب است چرا که ترکیباتی در آنها وجود دارند که در مقابل مواد اکسید کننده از بدن محافظت می کنند.

وی  در پایان بر مصرف قرص جوشان ویتامین C و مکمل امگا3  در شرایط آلودگی هوا تاکید کرد و گفت: در صورت امکان استفاده از این‌مکمل ها برای کاهش اثرات آلودگی هوا بر بدن بسیار مناسب است.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا