منزوی شدن نوجوانان در پاندمی کرونا

پریسا قدمگاهی در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس، اظهار کرد: فرزندان با توجه به رشد عاطفی نیاز به رشد اجتماعی داشته و مهم‌ترین گروه آموزشی مرتبط با نوجوان خانواده است.
وی دوران نوجوانی را دوران طلایی زندگی هر فرد خواند و افزود: در این دوران دانش‌آموزان نوجوان با چالش‌های زیادی مواجه می‌شوند که با همیاری والدین و مشاوره صحیح می‌توانند به سلامت از آن دوره عبور کنند.
وی به دوران پاندمی کرونا و آنلاین بودن مدارس اشاره  و اضافه کرد: این دوران لطمه زیادی به دانش آموزان و نجوه فعالیت آنها وارد کرد و به نوعی باعث کم شدن تحرک و در نتیجه تخلیه نشدن هیجان‌ها در دانش‌آموزان شده است و  با توجه به شرایط و وضعیت کرونا و محدود شدن روابط بین افراد ،  آموزش مجازی  و سایر مصادیق نیز احساس انزوا طلبی بین نوجوانان بیشتر شده است.
قدمگاهی با اشاره به اینکه رفتار والدین با دانش آموزان نوجوان در دوران بلوغ بسیار حائز اهمیت است، گفت: ما در دانش‌آموزان شاهد بلوغ زودرس از نیمه دوم مقطع ابتدایی هستیم و خانواده‌ها باید از همان موقع روش برخورد درست با فرزند خود را بدانند و آگاهی کامل داشته باشند.
وی ادامه داد: والدین نباید در برابر نوجوان خود موضع بگیرند، بلکه به عنوان یک دوست و همیار در کنار نوجوان خود بسیار صمیمی حضور داشته باشند تا بتوانند او را درک کنند و با مسائل و مشکلات او آشنا شوند.
این روانشناس تصریح کرد: با توجه به تغییر سبک زندگی و به ویژه تغییر آموزش از فضای حقیقی به مجازی،  بیش از هر چیزی ضرورت ارتقاء سواد رسانه و آموزش خود مراقبتی به  دانش‌آموزان ضرورت دارد.
وی ادامه داد: مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی از دانش آموزان (نوجوانان) باید در زیر مجموعه دستگاه تعلیم و تربیت اقدامات گسترده‌ای را در راستای ارتقای بهداشت روان دانش آموزان و اولیا برنامه ریزی و اجرا کند.
این روانشناس در پاسخ به این سوال که چگونه والدین می‌توانند دانش‌آموزان را از مشکلات روانی و رفتاری دور نگه‌دارند، بیان کرد: یکی از نکات مهم، برنامه‌ریزی برای انجام فعالیت‌های مختلف به منظور تخلیه انرژی و جلوگیری از هیجانات منفی در نوجوانان است.
وی در ادامه گفت:  صحبت و مشورت با مشاور برای آموزش به والدین در خصوص آموزش تربیت جنسی و آموزش تربیت مجازی، آموزش مهارتهای زندگی در مدارس و آموزش نحوه نظارت بر نوجوان در فضای مجازی از راهکارهای اصلی برای بهبود وضعیت نوجوانان در دوران بلوغ جنسی و اجتماعی است.
قدمگاهی گفت: قطع رابطه حضوری دانش‌آموز با معلم و همکلاسی‌ها، همسن های خود و تمرکز بر فراگیری آموزش در خانه و انس بیشتر با فضای مجازی و شبکه‌های مختلف اجتماعی با خود، پیامدهای سوء و آسیبهایی به همراه دارد که نباید والدین نسبت به این مهم بی‌توجه باشند.
وی یادآور شد: دانش‌آموزان در این مدت با استرس و اضطراب شرایط کرونایی و اخبار گسترده درباره آمار بستری و مرگ و میر بیماری مواجه شده و همانند سایر اقشار جامعه از لحاظ روحی و در برخی موارد جسمی تحت تاثیر این بیماری قرار گرفتند.
وی گفت: مسئولیت خانواده و مدرسه در شرایط طاقت فرسای کرونایی که بهداشت روان دانش‌آموزان را  تحت تاثیر قرار داده بسیار سخت‌تر از ایام پیش از شیوع این ویروس در جامعه است و باید مدیریت، کنترل و نظارت‌های ویژه برای این مشکل جدید اندیشیده شود.

گزارش: سحر فرامرزدوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا