علم وارداتی گره از مشکل جامعه نمی گشاید

به گزارش سیناپرس دکتر اسماعیل بلالی در سومین نشست چالش های کیمیا گران پژوهش در پشتیبانی از تولید اظهار کرد: ما در جامعه حمالی سواد علم را می کنیم در حالیکه علم نباید مونتاژ و وارداتی باشد، چرا که بوعلی سینا، ابوریحان بیرونی و سایر مصادیق علم وارداتی نداشتند و دلیل ماندگاری آنها هم خوانی علمی آنهاست.
وی افزود: علوم انسانی با قدرت سرو کار دارد و در حوزه های علوم اجتماعی همه متخصص و صاحب نظر هستند و افراد به خود اجازه می دهند اظهار نظر کنند  و گاهی نیز تخصصی نظر می دهند.
دکتر بلالی اظهار کرد:  متاسفانه در علوم انسانی با افرادی سروکار داریم که خود را همه چیز دان می دانند و این موضوع  ااز جمله مشکلات حوزه گروه علوم انسانی هست.
جامعه با خود بیگانگی علم مواجه است
وی ادامه داد: در حال حاضر با نوعی از خود بیگانگی علمی  در جامعه مواجه هستیم  و کاری که انجام می دهیم، لذتی نمی بریم.
وی  با بیان اینکه در خارج از کشور علم  دانشگاهی با محصول همراه است، گفت: علم برای خارج از کشور بسیار مفید است چرا که متناسب با نیاز جامعه به علم می پردازند بنابراین گره از مشکلات آنها می گشاید.
وی ادامه داد: در داخل کشور ما علم آنها را وارد کرده ایم اما محصولی برای علم در جامعه نداریم  و این موضوع باید مرتفع شود.
دکتر بلالی خاطرنشان کرد: نگاه از بالا به پایین به مسائل در جامعه نباید داشته باشیم، تصریح کرد: در پشت میز نشستن و تحقیق  از دور مسئله را حل نمی کند و ما باید در دل مردم برویم تا بتوانبم مسائل را حل کنیم.
وی گفت: ورادتی بودن علم هیچ دردی از مشکلات مردم باز نمی کند بنابراین باید این مسیر اصلاح شود و از بوعلی سینا و سایر دانشمندان که علم ورادتی نداشتند الگو بگیریم.
دکتر بلالی ادامه داد: زمانی علم برای جامعه مفید است که کاری برای جامعه انجام شود در غیر این صورت علم در مسیر درست قرار نمی گیرد.
وی تصریح کرد: ارزش علم در جامعه ما با نگاه ایجاد شغل بوده  و محلی برای تولید شغل تبدیل شده است و علم در جامعه ما نمایش و شعار علم را می دهند اما با محتوا و فرم واقعی علم فاصله داریم.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا