خاک کشاورزی استان همدان فقیر از مواد آلی

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، امیر لاهوتیان در نشست تخصصی آب کشاورزی اظهار کرد: در سال گذشته ۱۵ هزار و ۳۹۲ هکتار تجهیز و یکپارچه سازی اراضی مدرن، ۱۰ مورد سدهای خاکی،  ۱۰۷ مورد بندهای انحرافی، ۱۶۳ مورد استخرهای ذخیره آب، ۵۴۱ کیلومتر آبرسانی آب با لوله انجام شد.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای اجرای طرح‌های سامانه‌های آبیاری نوین تا پایان سال ۹۹ میانگین صرفه جویی آب در استان حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب بود، بیان کرد: در سالجاری تحقق ۵ هزار هکتار اجرای سامانه‌های نوین آبیاری را برنامه ریزی کردیم.

لاهوتیان ادامه داد: ۱۵ هزار و ۲۵ کیلومتر کانال آبیاری و دو هزار و ۴۷۳ رشته قنات استان همدان در سامانه قنوات کشور ثبت شده است،

وی با بیان اینکه استان همدان رتبه پنجم ثبت قنوات در ثبت سامانه قنوات کشور را دارد، تصریح  کرد: درخواست تکمیل اعتبارات ملی در رابطه با  قنوات را داریم، همچنین ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای سفر رئیس جمهور به استان پیش بینی کرده‌ایم که امیدواریم بتوانیم آن را جذب کنیم.

لاهوتیان مطرح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۹ میلیمتر میانگین بارندگی استان همدان است که در مقایسه با بلند مدت که ۳۷ میلیمتر بوده از کاهش ۱۸ میلی‌متری کاهش بارندگی برخورداریم اما نسبت به تاریخ مشابه سال گذشته ۱۱ میلیمتر بیشتر شده است، همچنین تاکنون ۵.۵ درصد از میزان بارش سال آبی جاری محقق شده است.

وی بیان کرد: سال گذشته ۴۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی ردیف اعتباری داشتیم و امسال به ۸۱ میلیارد تومان افزایش یافته که تاکنون ۱۸ میلیارد تومان از آن تخصیص پیدا کرده است.
این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: بیش از ۸۰ پیمانکار و مجری فعال و ۲۰ شرکت طراح و  ۱۲ کارخانه تولیدکننده لوله و اتصالات در استان داریم و همدان در زمینه اجرای سامانه‌های آبیاری مکانیزه و تحت فشار یکی از استان‌های پیشرو کشور محسوب می‌شود و بیش از پنج هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است.
لاهوتیان تصریح کرد: در حال حاضر استان همدان از یکصد و ۶۰  هزار هکتار اجرای سامانه آبیاری فراتر رفته و در سال جاری ۱۰۳۲ هکتار طرح اجرا و ۱۰۲۸ هکتار نیز در دست اجرا داریم و در میزان اجرا رتبه سوم را در کشور داریم و بیش از ۸۰ درصد اراضی استان زیر پوشش طرح است.
وی با بیان اینکه استان دارای ۱۱ هزار و ۱۰۰ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق است، افزود: هشت رودخانه مهم در همدان وجود دارد و حجم آب خروجی از رودخانه‌ها به  استان‌های همجوار ۵۴۵ میلیون متر مکعب گزارش شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهادکشاورزی استان همدان اضافه کرد: سهم آب‌های زیرزمینی استان در تامین مصارف بیش از ۸۸ درصد است و آب‌های سطحی تنها ۱۲ درصد تامین کننده مصارف آب در استان همدان هستند.  
لاهوتیان با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها شبکه نیمه مدرن استان نهر شعبان است و امسال دو میلیارد تومان اعتبار به این نهر تخصیص یافته است، افزود: با همکاری برخی از سازمان‌ها برنامه سازگاری با کم آبی را اجرا می‌کنیم.

گزارش: نفیسه پاکیزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا