بهترین فاصله زمانی تزریق واکسن آنفلوآنزا و کرونا چقدر است؟

دکتر محمد طاهری در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس، اظهار کرد: فاصله تزریق این دو واکسن دو هفته بوده و دریافت کنندگان برای ایمنی بیشتر  و اثر گذاری هر دو واکسن باید این فاصله زمانی را رعایت کنند همچنین این فاصله زمانی در مورد دز اول و دوم واکسن تفاوتی ندارد.
وی با بیان اینکه  باید شهروندان در فصل پاییز مراقب باشند همزمان گرفتار دو میکرو ارگانیسم نشوند، خاطرنشان کرد:  در برخی موارد افراد ممکن است همزمان به دو ویروس از جمله آنفلوآنزا و کرونا مبتلا شوند که این وضعیت موجب افزایش شدت بیماری شده و دستگاه تنفسی افراد تحت تاثیر می گیرد و با چندین ویروس درگیر می شود و این روند بهبود بیماری را به اختلال و تاخیز مواجه می کند.
دکتر طاهری خاطرنشان کرد: در حال حاضر در فصل شیوع آنفلوآنزا و کرونا قرار داریم و در سال گذشته  با شیوع کرونا  و ایجاد فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شستشوی دست ها و استفاده از الکل  میزان شیوع آنفلوآنزا به شدت کاهش یافت که امیدواریم امسال با رعایت پروتکل های بهداشتی شاهد ادامه روند کاهشی انفلوآنزا در این فصل  باشیم.
وی گفت: هر ساله علائم تنفسی دستگاه تنفسی به علت انتقال ویروس در بین مردم افزایش می یابد و در نهایت تا 15 آبان ماه این وضعیت به اوج می رسد.
وی با بیان اینکه در فصل پاییز شیوع سرماخوردگی های معمولی و آنفلوآنزا را خواهیم داشت، تصریح کرد: این ویروس ها در فصل پاییز فعال بوده و هرسال بسیاری از شهروندان به دنبال انجام واکسیناسیون علیه آنفلوآنزا هستند که از پایان شهریورماه  واکسیناسیون آغاز می شود.
این میکروب شناسی پزشکی تصریح کرد: افراد به هیچ عنوان خود تشخیصی نکنند و تفاوت بین آنفلوآنزا و کرونا را از یک دیگر و خودسرانه خودتشخیصی نکنند چرا که علائم کلینیکی هر یک از این بیماری ها متفاوت بوده و در هر منطقه جغرافیایی متفاوت است بنابراین بهترین راهکار برای تسریع درمان مراجعه به پزشک متخصص است.
وی ادامه داد: در صورتیکه پزشک متخصص بین تفکیک آنفلوآنزا و کرونا دچار تردید شود، آزمایشات تشخیصی را برای بیمار تجویز خواهد کرد و این روش نیز بهترین راه برای تفکیک این دو ویروس از یکدیگر است.
دکتر طاهری با بیان اینکه انجام هیچ نوع واکسیناسیونی علیه کرونا 100 درصدی نیست، یادآور شد: همزمان با تزریق واکسن باید فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و عدم برگزاری دور همی ها انجام شود تا بتوانیم این ویروس را از حالت پاندمی خارج کنیم.
وی به تزریق همگانی واکسیناسیون تاکید کردو گفت: تنها در صورتی می توانیم به ایمنی مطلوب و اثر بخش دست یابیم که افراد باقی مانده نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند.
گزارش: کامبیز قمری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا