نجات حواصیل ارغوانی و بازگشت آن به دل طبیعت

به گزارش خبرگزاری سیناپرس و به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان همدان مهرداد سلگی با اعلام خبر بازشگت یک قطعه حواصیل ارغوانی کنار آبزی و مهاجر به طبیعت خبر داد و افزود: اواخر هفته گذشته(پنجشنبه) یکی از دوستداران محیط زیست شاهد شکار یک قطعه پرنده توسط عقاب و سقوط آن به زمین در روستای «تازناب» نهاوند بوده که بلافاصله پرنده مجروح را به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نهاوند منتقل می کند.

وی اظهار کرد:  با حضور کارشناسان محیط زیست، بررسی‌های لازم برای اطمینان از بهبود وضعیت حیاتی حواصیل ارغوانی انجام و پس از مراقبت چندساعته و بهبود شرایط جسمی، این پرنده به طبیعت باز گردانده شد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان نهاوند ادامه داد: این پرنده حواصیل ارغوانی با نام علمی Ardea purpurea یکی از ۶۴ گونه تیره حواصیلیان است که ۸۰ سانتی‌متر طول دارد و دارای سری بزرگ، گردنی باریک و دراز و مار مانند است.

سلگی گفت: حواصیل ارغوانی دارای روتنه خاکستری پررنگ است و پرهای بلوطی روشنی در پشتش مشاهده می‌شود و این پرنده دارای شکم سیاه رنگ و پاهای سبز مایل به زرد خاکستری بوده و رنگ پرنده نابالغ قهوه‌ای کم‌رنگ است.

وی با بیان اینکه این پنده مانند سایر پرندگان تیره حواصیلیان به تغذیه در آب‌های کم عمق خو گرفته، تصریح کرد: این پرنده به طور عمده از ماهی، دوزیستان، نرم‌تنان، سخت‌پوستان، حشرات و گاهی نیز از جوندگان کوچک و جوجه سایر پرندگان تغذیه می‌کند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان نهاوند گفت: حواصیل ارغوانی پرنده‌ای مهاجر در باتلاق‌های نیزارهای انبوه، سواحل و آبگیرهای پرگیاه به سر می‌برد و به ندرت روی درختان دیده می‌شود.

سلگی از عموم مردم به ویژه دوست‌داران طبیعت خواست با حمایت از حیات‌وحش و تنوع زیستی منطقه، مشاهده هرگونه تخلف در حوزه های حیات وحش را به ادارات حفاظت محیط زیست گزارش کنند.