نجات حواصیل ارغوانی و بازگشت آن به دل طبیعت

به گزارش خبرگزاری سیناپرس و به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان همدان مهرداد سلگی با اعلام خبر بازشگت یک قطعه حواصیل ارغوانی کنار آبزی و مهاجر به طبیعت خبر داد و افزود: اواخر هفته گذشته(پنجشنبه) یکی از دوستداران محیط زیست شاهد شکار یک قطعه پرنده توسط عقاب و سقوط آن به زمین در روستای «تازناب» نهاوند بوده که بلافاصله پرنده مجروح را به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نهاوند منتقل می کند.

وی اظهار کرد:  با حضور کارشناسان محیط زیست، بررسی‌های لازم برای اطمینان از بهبود وضعیت حیاتی حواصیل ارغوانی انجام و پس از مراقبت چندساعته و بهبود شرایط جسمی، این پرنده به طبیعت باز گردانده شد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان نهاوند ادامه داد: این پرنده حواصیل ارغوانی با نام علمی Ardea purpurea یکی از ۶۴ گونه تیره حواصیلیان است که ۸۰ سانتی‌متر طول دارد و دارای سری بزرگ، گردنی باریک و دراز و مار مانند است.

سلگی گفت: حواصیل ارغوانی دارای روتنه خاکستری پررنگ است و پرهای بلوطی روشنی در پشتش مشاهده می‌شود و این پرنده دارای شکم سیاه رنگ و پاهای سبز مایل به زرد خاکستری بوده و رنگ پرنده نابالغ قهوه‌ای کم‌رنگ است.

وی با بیان اینکه این پنده مانند سایر پرندگان تیره حواصیلیان به تغذیه در آب‌های کم عمق خو گرفته، تصریح کرد: این پرنده به طور عمده از ماهی، دوزیستان، نرم‌تنان، سخت‌پوستان، حشرات و گاهی نیز از جوندگان کوچک و جوجه سایر پرندگان تغذیه می‌کند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان نهاوند گفت: حواصیل ارغوانی پرنده‌ای مهاجر در باتلاق‌های نیزارهای انبوه، سواحل و آبگیرهای پرگیاه به سر می‌برد و به ندرت روی درختان دیده می‌شود.

سلگی از عموم مردم به ویژه دوست‌داران طبیعت خواست با حمایت از حیات‌وحش و تنوع زیستی منطقه، مشاهده هرگونه تخلف در حوزه های حیات وحش را به ادارات حفاظت محیط زیست گزارش کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا