تلاش برای احیای کرگدن های منقرض شده

به گزارش سیناپرس به نقل از scitechdaily، یک پرسش قدیمی درباره ارتباط میان 5 گونه زنده کرگدن ها وجود دارد که به زمان داروین برمی گردد.  یکی از دلایلی که به سختی می توان به آن پاسخ داد این است که بیشتر کرگدن ها پیش از دوران پلیستوسن منقرض شده اند. در حال حاضر، محققان قرار است با تحلیل های ژنومی تمام 5 گونه زنده کرگدن ها با کمک ژنوم های سه گونه قدیمی و منقرض شده، درخت تکاملی خانوادگی این حیوانات را ترسیم کرده و شکاف موجود را رفع کنند.

یافته ها نشان می دهد که قدیمی ترین شکاف موجود، نسبت آفریقایی و اوراسیایی را حدود 16 میلیون سال پیش از یکدیگر جدا کرده است. محققان همچنین دریافتند در حالی که امروزه جمعیت کرگدن ها در حال کاهش است، تنوع ژنتیکی کمتری داشته و هم خونی بیشتری نسبت به گذشته دارند. کرگدن ها از لحاظ تاریخی تنوع ژنتیکی پایینی داشته اند.

یکی از دیرینه شناسان موزه سوئد می گوید: ما در حال حاضر قادریم مشخص کنیم که شاخه اصلی درخت ژنتیکی حیات کرگدن ها در میان مناطق جغرافیایی، آفریقا در مقابل اوراسیاست و نه بین کرگدن های یک شاخ و دو شاخ است. به گزارش سیناپرس، دومین یافته مهم این است که همه کرگدن ها حتی آنهایی که منقرض شده اند، تنوع ژنتیکی نسبتا پایینی دارند. این بدان معناست که تنوع ژنتیکی پایینی که در کرگدن های امروزی مشاهده می کنیم، آنها را در معرض خطر انقراض قرار می دهد. 

به گزارش سیناپرس، جمعیت تمام 8 گونه کرگدن ها طی دو میلیون سال گذشته به صورت مداوم اما آهسته کاهش یافته و در دوره های زمانی، کاهش پیوسته ای را نشان می دهند. کم شدن پیوسته جمعیت آنها می تواند نشان دهنده پایین بودن تنوع سازگاری آنها باشد. 

دو محقق دانشگاه کپنهاگ از مدت ها قبل به طور جداگانه روی گونه های مختلف کرگدن کار می کردند. آنها در بررسی های خود دریافتند که با همکاری دیگر دانشمندان در این زمینه در دنیا می توانند همه کرگدن های زنده را با سه گونه ای که در آخرین عصر یخبندان منقرض شده اند، مقایسه کنند. 
آنها در مسیر تحقیقات خود به دلیل وجود DNA جدید و قدیمی، با انواع مختلف داده ها مواجه شدند. محققان مجبور بودند ابزارهای جدیدی را برای تجزیه و تحلیل داده ها ایجاد کنند تا این تفاوت ها را در نظر بگیرند. رویکردها و ابزارهای جدید ایجاد شده، اکنون برای مطالعات سایر گروه های طبقه بندی شده هم مورد استفاده قرار می گیرند.

در این یافته ها مشخص شد که سطح پایین تنوع ژنتیکی در کرگدن ها سابقه ای درازمدت دارد و باعث بروز بیماری های مختلف مربوط به هم خونی و جهش های بیماری زا نشده است. باوجود این، پژوهشگران از تنوع پایین ژنتیکی کرگدن های امروزی خبر دادند که در مقایسه با ژنوم های کرگدن های تاریخی، هم خونی بیشتری دارند.

جمعیت کرگدن های امروزی به واسطه شکارهای بی رویه و تخریب زیستگاه ها کاهش یافته که ژنوم آنها را هم تحت تأثیر قرار می دهد و در نتیجه، پایین بودن تنوع ژنتیکی و بالا بودن هم خونی در آنها، خطر انقراض این گونه ها را افزایش داده است.به گزارش سیناپرس، اما این پایین بودن تنوع ژنتیکی به این معنا نیست که نمی توان نسل آنها را احیا کرد. محققان می توانند برنامه هایی را جهت احیا و افزایش جمعیت کرگدن ها براساس تنوع ژنتیکی آنها در دستور کار خود قرار داده اند. 

این گروه های تحقیقاتی امیدوارند که یافته های جدید برای ادامه مطالعه کرگدن ها مفید باشد. آنها در حال حاضر، روی کرگدن های پشمالوی منقرض شده تحقیق می کنند. 

مترجم:ندااظهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا