افتتاح مرکز تحقیقات حمل ونقل و ترافیک دانشگاه شیراز
به گزارش ایسنا، دکتر قاسم حبیب آگهی، رئیس مرکز تحقیقات حمل ونقل و ترافیک دانشگاه شیراز در ابتدای این مراسم اظهار کرد: از سالها قبل، نیاز به وجود یک مرکز در زمینه مسائل مربوط به حمل ونقل در جنوب کشور احساس میشد. لذا با توجه به نیاز مبرم به تأسیس چنین مرکزی، سال گذشته با همکاری شهرداری شیراز پایهگذاری طرح شروع شد که لازم است از زحمات هیئت رئیسه دانشگاه برای تخصیص فضای مناسب برای این مرکز تشکر کنم.
وی افزود: در حال حاضر این مرکز تحقیقات، کنترل ترافیک شهر شیراز را در دستور کار دارد و یکی دیگر از برنامهها، راهاندازی رشته حمل ونقل و ترافیک در دانشگاه شیراز است.
رئیس مرکز تحقیقات حمل ونقل و ترافیک دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: این مرکز با دو دانشگاه معتبر کشور یعنی دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه صنعتی شریف تفاهمنامه دارد و از استادان آن دانشگاهها استفاده میکند و همچنین از حضور استادان کشور آمریکا و فارغالتحصیلان داخلی بهره میبریم و در خصوص استفاده از محققان بومی، با دانشگاه صنعتی شیراز و دانشکده فنی و حرفهای شهید باهنر شیراز تفاهمنامه داریم.
حبیبآگهی خاطرنشان کرد: این مرکز تنها مرکز حمل ونقل جنوب کشور است و خوشبختانه با کارایی خوبی کار مرکز را به جلو میبریم و امیدواریم با همکاری سایر مسئولان شهر و استان، بتوانیم بهترین مرکز در کشور شویم.
وی اضافه کرد: از مسئولان شهر شیراز، شهرداری، شورای شهر، نیروی انتظامی و نظام مهندسی تشکر میکنم و امیدوارم که دیگر سازمانها نیز ما را یاری دهند که با اجرای سایر پروژهها، بتوانیم فعالیت مستمر مرکز را ادامه دهیم.
معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری شیراز هم در این مراسم به لزوم انجام مجدد طرح مطالعات حمل ونقل اشاره کرد و گفت: من، هم به عنوان یک شهروند و هم به عنوان کسی که مسئولیت حمل ونقل و ترافیک شهر شیراز را عهده دار هستم، توقع دارم که این طرح مورد بازنگری قرار گیرد.
مهندس زحمتکش با مقایسه شهر با یک بیمار و لزوم تسریع در انجام مطالعات، افزود: همان طور که اگر روند درمان بیمار طولانی شود، ممکن است منجر به یک بیماری سخت و در نهایت فوت شود، اگر در سطح شهر هم کارها طولانی شود، اساساً نسخهای که پیچیده میشود، نمیتواند شهر را درمان کند و طولانی شدن مطالعات باعث میشود که در نتیجهگیری آن تغییر به وجود آید.
وی اظهار کرد: دانشگاه شیراز با توجه به تخصص و توانمندیهای زیادی که دارد به عنوان مشاور، کار بازنگری طرح حمل ونقل ترافیک شهر را انجام میدهد.
معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری شیراز اضافه کرد: با دکتر ارشاد رئیس دانشگاه شیراز، دکتر صفوی قائم مقام رئیس دانشگاه و معاون برنامهریزی و توسعه دانشگاه شیراز و دکتر عریان معاون پژوهش و فناوری این دانشگاه جلسات متعددی داشتهایم که در نهایت منجر به عقد قرارداد با دانشگاه شیراز شد و از تمام توان علمی دانشگاه استفاده خواهیم کرد.
مهندس زحمتکش خاطرنشان کرد: از دانشگاه شیراز توقع داریم که مطالعات به موقع و به سرعت انجام شود و پیش برود و هر شش ماه از بخشی از مطالعات استفاده کنیم؛ از سوی دیگر، سرعت باعث نشود که به کمیت و کیفیت توجه و دقت نشود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در خصوص مترو و قطار شهری هم اظهار کرد: به دلیل طولانی شدن جریان کار، زمان استفاده از اعتبارات را از دست دادهایم و امیدواریم که به لطف مسئولان کار به نتیجه برسد.
در ادامه این مراسم، دکتر عریان، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز اظهار کرد: ما کارهای زیادی با نهادهای مختلف از جمله شهرداری داشتهایم و این کار نمایانگر تعامل بین دانشگاه و بخش اجرایی است.
عریان افزود: این پروژه سه میلیارد و 500 میلیون تومانی به محوریت دانشگاه شیراز و با همکاری دانشگاه صنعتی شیراز و دانشکده فنی و حرفهای باهنر اجرا میشود.
وی تاکید کرد: مجریان باید به این باور برسند که دانشگاه شیراز دانشگاه جامعی است که در تخصصهای مختلف میتواند مشکلات شهر را حل کند و بدون تعامل دانشگاه و بخش اجرا، داشتن شهری مانند شهرهای دنیا ممکن نیست.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز ادامه داد: زیبندهی استان فارس نیست که بعضی از پروژهها از استان خارج و یا در تهران اجرا میشود؛ پروژهها باید در سطح استان باقی بمانند. در بزرگترین دانشگاههای دنیا هم تمام تخصصها وجود ندارد. دانشگاه شیراز میتواند محور باشد و اگر در زمینهای تخصص اصلی را ندارد، از دیگر دانشگاهها میتواند استفاده کند.
عریان خاطرنشان کرد: ما در کنار هم و با اعتماد کارهای کلان انجام میدهیم و شهر شیراز را با انجام فعالیتهای چشمگیرتر، به شهری جذاب و زیبا تبدیل میکنیم.
No tags for this post.