گشایش چهارمين نمایشگاه صنایع دستی و تولیدات دانشگاهیان

به گزارش سینا پرس فارس، معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه شیراز در آغاز این مراسم با بیان اینکه در راستای تحقق شعار سال "تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین" چهارمين دوره‌ی نمایشگاه صنایع دستی و تولیدات دانشگاهیان از سوی معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز برپا شده است، توضیح داد: این نمایشگاه در بازه‌ی زمانی ۲تا ۴آبان‌ماه در پردیس دانشگاه شیراز (روبه‌روی معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه شیراز)، با حدود ۱۰۰غرفه و ۴هزار محصول از دانشگاهیان اعم از هیأت‌علمی، دانشجو و کارمند از دانشگاه‌ها و مؤسسات مختلف ازجمله دانشگاه‌های شیراز، آزاد شیراز، هنر شیراز، غیرانتفاعی زند، یاسوج، اقلید، فسا، سازمان فنی حرفه‌ای، شرکت همیارنت و مؤسسه‌ی تعالی جوان فردا (به‌عنوان نماینده‌ی سازمان‌های مردم‌نهاد اداره‌ی کل ورزش و جوانان فارس) برپا شده است.

محمد فرخ‌زاده نیز، در مراسم افتتاحيه‌ی چهارمين نمايشگاه صنايع دستي و تولیدات دانشگاهیان «چرتكه» ضمن اشاره به اينكه كار بسیار ارزشمندي انجام شده است و به سهم خودم قدردان زحمات هستم، گفت: 600 رشته صنايع دستي در جهان ثبت يونسكو شده است.
معاون گردشگري و امور زيارتي استانداري فارس با اشاره به اينكه از اين تعداد بيش‌از 300 رشته صنايع دستي در ايران و بيش از 120رشته آن در فارس وجود دارد، افزود: اين نشان مي‌دهد استان فارس، سهم خوبي را در حوزه صنايع دستي در كشور و جهان به خود اختصاص داده است.
فرخ‌زاده با اشاره به اينكه در جهان گردش مالي فروش صنايع دستي 600 ميليارد دلار بوده، اما سهم فارس كمتر از 500 ميليون دلار است، تاكيد كرد: تلاش مضاعفي در اين رابطه بايد شكل گيرد و استان فارس هنرمندان زيادي را دارد كه جوانان مي‌توانند در عرصه صنايع دستي نقش مؤثري داشته باشند.
او ضمن اشاره به اينكه 213 هنرمند استان فارس نشان ملي هنري دارند و 19 هنرمند هم داراي مهر «اصالت» هستند، اضافه كرد: نزديك به ۳هزارو500 نفر در كارگاه‌هاي مختلف صنايع دستي شاغل هستند و تعاوني صنايع دستي نزديك به ۳هزار نفر عضو دارد.
وي ضمن تاكيد بر اينكه متاسفانه صنايع دستي در سبد خانوار در كشور نقش و جايگاهي ندارد، اظهار كرد: امروز آنقدري كه براي خوراكي و فست‌فودها هزينه مي‌شود براي صنايع دستي هزينه نمي‌شود، اين نشان مي‌دهد كه عمق اين كار كم است و بايد تلاش شود صنايع دستي به‌عنوان هنر دست و پيونددهنده نسل‌ها و جلوگيري از گسست بين نسلي در خانه سهم پيدا كند.
فرخ‌زاده با اشاره به حمايت‌هاي خوبي كه ازسوی دولت براي اين حوزه در نظر گرفته شده است، گفت: از ماه گذشته شوراي صنايع دستي و فرش به حوزه معاونت گردشگري و امور زيارت منتقل شد.
معاون گردشگري و امور زيارتي استانداري فارس افزود: صنايع دستي يكي از موضوعات مهم حوزه صادرات غيرنفتي و غيرتحريمي است كه بايد تلاش كنيم عدد صادرات صنايع دستي را افزايش دهيم.
وي اضافه كرد: صنايع دستي در فرهنگ، باور و اعتقادات ما ريشه دارد و در دنيا پيمان‌هاي متعددي پيرامون صنايع دستي ايجاد كرده‌اند كه شيراز هم جزء اين پيمان بوده كه به پيما «ICCN»، ميراث فرهنگي ناملموس مشهور است.
وي با اشاره به اينكه شيراز و آباده ثبت جهاني صنايع دستي هستند و فيروزآباد هم ثبت ملي شده است، اظهار كرد: برخي كشورها صنايع دستي ايران را مي‌برند و براي خودشان برندسازي مي‌كنند، در چين روستايي به نام «كاشان» ايجاد كرده‌اند كه فرش كاشان را كپي و به جهان عرضه مي‌كند، در حوزه چوب و ابريشم هم به بهانه «راه ابريشم» هم همين رويه را پياده كرده‌اند.
فرخ‌زاده گفت: زعفران ايران هم به نام اسپانيا و دیگركشورها برندسازي شده است، بايد تلاش شود تا ضمن برندسازي صنايع دستي ايران، مشكلات اين چنيني به حداقل برسد.
وي افزود: صنايع دستي يك رشته مؤثر در جذب گردشگر است و طبق آمار هر گردشگر كه وارد شهر شيراز مي‌شود بيش از 17 شغل مستقيم و غيرمستقيم ايجاد مي‌كند.

گفتنی‌ست، چهارمين دوره نمایشگاه صنایع دستی و تولیدات دانشگاهیان «چرتکه» از ۲ تا ۴ آبان، هر روز از ساعت ۱۰صبح تا ۸شب در پردیس ارم دانشگاه شیراز، روبه‌روی معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه برپا خواهد بود.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا